تولد اولین نوزاد سالم حاصل از ازدواج والدین مبتلا به تالاسمی مینور

۳ م دیماه ،

نخستین نوزاد سالم حاصل از انجام روشهای PGD در والدین مبتلا به تالاسمی مینور در سال ۸۸ و دومین نوزاد در سال ۹۰ در مرکز فوق تخصصی ابن سینا متولد شد و هم اکنون هردوی این کودکان درسلامت کامل به سر میبرند.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر مدرسی برنامه های تشخیص ژنتیکی (PGD) را بررسی نقص یک ژن مخصوص دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در این روش، بررسی بر روی یک سلول انجام می¬شوند، ارزیابی ها دشوارتر است و در آن تنها رویان هایی که عاری از ناهنجاری های ژنتیکی باشند، برای انتقال به رحم یا انجماد انتخاب می شوند.

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی ابن سینا با اشاره به شیوع بالای بیماری تالاسمی مینور در جامعه گفت: با استفاده از روش تشخیص پیش از لانه گزینی در تالاسمی، می توان نیاز به سقط درمانی و تبعات مختلف روانی، جسمی و اجتماعی آن را کاهش داد.

دکتر مدرسی انجام تشخیص های پیش از لانه گزینی (PGD) را در کاهش ابتلا به بعضی معلولیت و بیماری ها بسیار مؤثر خواند و خاطرنشان کرد: تشخیص های ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) می تواند در آینده سبب کاهش بسیاری از بیماری های تک ژن مثل کوری، کری و حتی سرطان شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت گسترش روش¬های ژنتیکی قبل از لانه گزینی در کاهش بیماری ها، باید از نظر تحقیقاتی، اجتماعی و حمایت¬های بیمه  ای توجه ی خاصی به این روش ها صورت گیرد.

دکتر محمدمهدی آخوندی، رییس پژوهشگاه فن آوریهای علوم زیستی جهاد دانشگاهی- ابن سینا هم با اشاره بر افزایش سن ازدواج در کشور و تاکید بر اینکه افزایش سن مادر سبب افزایش خطر بروز ناهنجاری های کوروموزومی در نوزاد می گردد، افزود: در برنامه ی تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی(PGD) والدینی که فرزندان آنها به سبب کوروموزوم های غیرطبیعی در معرض خطر می باشند، با تشخیص و انتقال رویان هایی که حاصل بیماری ارثی نیستند، می توانند صاحب فرزندان سالم شوند.

به گفته ی دکتر آخوندی، این روش در مورد بیمارانی که مبتلا به سقط مکرر می باشند و یا سن ایشان بیش از ۳۵ سال است یا مبتلا به بیماری هموفیلی و تالاسمی می باشند می¬تواند منجر به رفع مشکل و بیماری شود.

رئیس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی ابن سینا انجام PGD را برای زوج هایی که سابقه ی بیماری سقط مکرر جنینی به واسطه ناهنجاری های ژنتیکی دارند، زوج هایی که فرزندی با یک بیماری ژنتیکی و معلولیت داشته اند و یا زوج هایی که می خواهند سازگاری بافتی فرزندشان را با فرزند دیگری که نیاز به پیوند عضو دارد، بررسی نمایند، پیشنهاد کرد.

وی گفت: امکان انجام PGD برای تمام موارد گفته شده در مرکز درمان ناباروری وسقط مکرر ابن سینا وجود دارد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۷نظر ثبت شده
  1. reza:

    با سلام و خسته نباشید
    من داری تالاسمی مینورم ولی همسرم مشکوک به a2 شوده چند ماه پیشش ازمایش به شرح زیر داده میشه بگید همسرم تاسمی داره و ما میتونیم با هم ازدواج کنیم: جوابشو میشه به شماره ۰۹۱۹۸۷۸۰۷۳۲ یا به ایمیل منrezahjavadi5961@gmail.com ارسال کنید ممنون میشم…
    WBC :8.9
    RBC: 4.9
    HGB :12.8
    HCT: 39.4
    MCV :80.4
    MCH:26.1
    MCHC:32.5
    RDW:13.7
    A1 :96.4
    F :0.9
    A2: 2.7

  2. الهه:

    با سلام و تشکر از اطلاعات خوبتون.من ونامزدم هر دو مینور هستیم.که نامزدم با خوندن مطالب سایت شما خیلی به ازدواج امیدوار شده.ولی من شدیدا از این راه سخت میترسم.شما چقدر توصیه میکنید با در نظر داشتن این روشی که گفتید ما ازدواج کنیم؟ایا این روش هزینه های هنگفتی هم داره؟

  3. حدیث:

    ممنون از مطلب خوبتون.واقعا به مرز افسردگی رسیده بودم بسکه همه گفتن راهی جز غربالگری و سقط نیست.لطفا این مرکز رو بیشتر معرفی کنید و اینکه چطوری باید زیر نظر این مرکز قرار گرفت.خییییییییییییلی سپاسگذارم

  4. نازی:

    من و نامزدم هر دو تالاسمی مینور هستیم و شدیدا ب هم علاقه مند هستیم مشکل بچه دار شدن هست میخاستمب بدونم امکان بچه دار شدن (فرزند سالم ب جز مینور) وجود داره ایا؟؟؟؟خواهش میکنم راهنماییم کنید….ممنونم

    • نام شما...:

      نازی جان من هم مشکل شما رو دارم و خیلی تحقیق کردم.راجع به این روش اطلاع زیادی ندارم.اما میدونم امکان داشتن فرزند سالم ۲۵درصده.ناقل ۵۰درصد و ماژور هم ۲۵ درصد در هر بارداری.

  5. مریم:

    عالی بود لطفا بیشتر مطلب در مورد زوجهای مینور وروش بچه دار شدن بنویسین انقدر نگین بهترین روش ازدواج نکردن مینورها یا بچه دار نشن هست من طاقت سقط مکررهم ندارم روش pgdرا بیشتر به مردم با تلویزیون معرفی کنین تا همه بدونن روشی هست که زوجهای مینور بدون سقط مکرر وازمایش غربالگری بچه دار بشن

    • فریما:

      خیلی از اطلاعات خوب و ب روزتون متشکر وممنونم مطالب بیشتر ودقیقترباجزییات بیشتری در مورد امکان بچه دار شدن زوج های مینور بنویسید به زوج های مینور امید بدید از طریق رسانه ها بیشتر روش pgdمعرفی کنید توضیح بدید. زوج های که با این روش صاحب فرزند سالم شدند معرفی کنید باهاشون گفتگو داشته باشید از طریق تلویزیون. خیلی متشکرم که به من وهمسرم نود وامید به بجه دار شدن دادید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.