تولید محصولات سالم، مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی اصفهان


تولید محصولات سالم، مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی اصفهان

۱۴:۲۴ (پنج شنبه ۲۲ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان مهم‌ترین چالش‌ تولید و صادرات محصولات غذایی را حفظ سلامت آن‌ها دانست و گفت: هدف سازمان جهاد کشاورزی حمایت از تولید محصولات سالم و عاری از عناصر آسیب‌زا جهت سلامت مصرف کنندگان همزمان با افزایش حجم تولیدات با فرهنگ‌سازی و قیمت گذاری داخلی بر مبنای ارگانیک بودن محصولات تولیدی است.

محمدرضا نریمانی در همایش چالش‌های فرا روی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در عرصه کشاورزی، از تولید ۲۸۵ هزار تن محصولات تولیدی زراعی و دامی گردشی در سال جاری خبر داد و افزود: ۸۰ هزار تن سیب درختی از دو هزار هکتار از باغات شهرستان شهرضا و سمیرم، ۵۰ هزار تن انار از دو هزار هکتار از باغات شهرستان‌های شهرکرد، اردستان، کاشان و نطنز، ۱۵۰ هزار تن سبزی و صیفی از۶۰۰ گلخانه در سطح استان و تولید پنج هزار تن مرغ ویژه از مرغداری‌های استان محصول زراعی و دامی در استان تولید شده است. 

وی همچنین با اشاره به مشکلاتی که کمبود آب برای کشاورزان اصفهانی ایجاد کرده، یادآور شد: تجربه پنج سال خشکسالی پی در پی نشان داده استفاده بهینه از منابع آب تنها راهکار حفظ کشاوزی اصفهان است. 

نریمانی مسیر صادرات محصولات کشاورزی را بسیار کم عرض و سخت دانست و گفت: حمل و نقل محصولات تولید شده نیز کار را برای عرضه محصولات تولیدی در بازارهای خارجی دشوار‌تر کرده است. 

وی خواستار اثربخشی بیشتر پایانه‌ صادرات محصولات کشاورزی در فرودگاه اصفهان شد و ادامه داد: از مجموع ۴۰۰ هزار هکتاری اراضی آبی که در استان اصفهان وجود دارد تاکنون در صد و هشتاد هزار هکتار عملیات زیرزمینی، نوسازی، یک پارچه‌سازی اراضی و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، صرفه جویی ۲۸۹ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی را دستاورد اجرای عملیات زیربنایی در ۴۵ درصد اراضی آبی استان دانست و تاکید کرد: پایین بودن دانش بهره‌برداران و بهره‌وری در واحدهای تولیدی از چالش‌های دیگر عرصه کشاورزی هستند که برای حل آن‌ها، در سال گذشته حدود ۸۰ هزار بهره‌بردار آموزش‌های لازم را فراگرفتند. 

سهم ۹ درصدی بخش کشاورزی در تولید ملی 

معاون موسسه پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی اقتصاد وزارت جهادکشاورزی نیز در این همایش با اشاره به آخرین آمار بانک مرکزی، سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی را ۹/۱۱ درصد اعلام کرد و گفت: در بهترین سال‌ها سهم بخش کشاورزی در سرمایه ملی حدود ۵ درصد است که با توجه به رقم پایین آن نه دولت و نه بخش خصوصی برای ارتقا این آمار وارد نشده‌اند. 

مهدی کاظم‌نژاد با تاکید بر اینکه ایران با کسری واقعی سهم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی روبروست ادامه داد: به دلیل این ضعف محصولات کشاورزی با افزایش هزینه محصولات کشاورزی مواجه شده که این افزایش به ضرر مصرف کننده است. 

وی با انتقاد از اینکه نگاه به بخش کشاورزی در کشور رعیت مآبانه است و در ساختار تصمیم گیری‌های کشور این نگاه همچنان حکم فرماست گفت: برای افزایش تولیدات در بخش کشاورزی باید نگاه صادرات محور به محصولات کشاورزی داشت و برای ارتقا کیفیت و بسته بندی آن‌ها برنامه ریزی کرد. 

کاظم‌نژاد افزود: در نظر داریم صادرات بخش کشاورزی را از ۵/۴ میلیارد دلار در سال ۹۰، امسال به ۱۱ میلیارد دلار برسانیم.


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.