تولید بیش از ۱۰ هزار تن زرشک در کشور

۱۱م آذر ،

1-1567.jpg

با توجه به افزایش سطح زیر کشت زرشک در سال جاری پیش‌بینی می‌شد امسال بیش از ۱۳ هزار تن محصول از باغات کشور برداشت شود اما بارش باران در فصل برداشت ۲۳ درصد از میزان برداشت این محصول را کاهش داد.

علی حسینی، نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زرشک و زعفران خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از تولید بیش از ۱۰ هزار تن زرشک در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به افزایش سطح زیر کشت باغات زرشک به ۱۳ هزار هکتار پیش‌بینی می‌شد بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن محصول برداشت شود اما باران پاییزی درهنگام برداشت سبب شد تا زرشک امسال با کاهش ۳۰۰۰ تنی مواجه شود.

وی دربارهٔ قیمت خرید زرشک از کشاورز تا بازار عنوان کرد: در حال حاضر زرشک دانه‌ اناری کیلویی ۶۰۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود که پس از مراحل پاک کردن و سورتینگ به حدود کیلویی ۷۵۰۰ تومان می‌رسد و پس از بسته‌بندی کیلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زرشک و زعفران خراسان جنوبی افزود: قیمت زرشک پفکی نیز که دو ماه دیگر در بازار عرضه می‌شود، نسبت به زرشک دانه‌اناری بیشتر بوده و پیش‌بینی می‌شود تا حدود کیلویی ۱۲ هزار تومان برسد. این در حالی است که زرشک دانه اناری در سال قبل کیلویی ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان و زرشک پفکی تقریبا کیلویی ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان خریداری می‌شد.

حسینی با اشاره به این‌که ۶۰ درصد از قیمت نهایی زرشک مصرفی پس از خرید از کشاورز به وجود می‌آید اظهارامیدواری کرد: قیمت خرید زرشک با رشد ۳۰ درصدی مواجه شود که نسبت به افزایش هزینه‌های تولید این محصول و افزایش چندبرابری دیگر محصولات کشاورزی برای مصرف‌کننده نیز منطقی به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به مصرف سالانه حدود ۷۰۰۰ تنی زرشک در کشور خاطرنشان کرد: در سال قبل علی‌رغم تولید حدود ۱۰ هزار تنی تنها ۴۰۰ تن زرشک به بازارهای جهانی عرضه شده بود اما در سال جاری با توجه به افزایش کیفیت و بازارپسندی این محصول پس از اجرای طرح بهبود کیفیت آن با افزایش ۲۰۰ درصدی، دو هزار تن زرشک به بازارهای جهانی صادر شود.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زرشک و زعفران خراسان جنوبی اضافه کرد: کشورهای اروپایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کانادا و … مصرف‌کنندگان زرشک ایرانی می باشند که در این میان آلمان، فرانسه و استرالیا به عنوان عمده‌ترین مشتریان این محصول محسوب می‌شوند.

حسینی با اشاره با ابراز امیدواری نسبت به افزایش صادرات زرشک در صورت حل موانع اظهارکرد: با توجه به شرایط موجود هر کیلوگرم زرشک ایرانی از ۱۲ تا ۱۵ هزار توامان در بازارهای عرضه می‌شود که امیدواریم با رفع موانعی همچون تعرفه‌های صادراتی بالا، هزینه‌های بالای بازاریابی، حمل‌ونقل، مشکل برگشت سرمایه، قدرت رقابت و چانه‌زنی صادرات زرشک نسبت به سال قبل افزایش یابد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.