جادوی رسانه در خدمت تغییر ذائقه مردم

جادوی رسانه در خدمت تغییر ذائقه مردم

محمد‌حسین جعفریان

 

جمعه ۸ اردیبهشت ساعت ۱۸:۰۱

این همه جدیت و اهمیت برای موضوعی که از اساس بازی بود، توی کتش نمی‌رفت. حکایت دهه ۶۰ است.
آن سال‌ها کم نبودند آدم‌هایی چون من که به بازی فوتبال واقعاً به چشم یک بازی نگاه می‌کردند. اما زمان گذشت و ناگهان رسانه ملی به این مقوله رویکرد آشکاری داشت. شبکه‌ای تأسیس شد که هدف غایی‌اش پوشش فعالیت‌های ورزشی و آشکار ا بیشتر فوتبال بود.
مردم اندک اندک نسبت به آنچه می‌دیدند حساس شدند. این حساسیت تا آنجا رفت که بخشی از زندگی آنها شد. حاضر بودند هزینه‌هایی برای آن بپردازند. پیامد آن انبوه نشریات ورزشی شکل گرفت. حال آنکه سال‌ها در کنار اوج ورزش این سرزمین تنها دو نشریه کیهان و دنیای ورزشی حضور داشتند که آنها هم مجله و هفتگی بودند، اما صدا و سیما سبب تغییر ذائقه مردم شد.
انبوه روز‌نامه‌ها و دیگر نشریات ادواری ورزشی اکنون دکه‌های مطبوعات را فتح کرده‌اند، خود نگارنده که در سال‌های جوانی چنین بود و در حالی که این شور و هیجانات اقتضای آن سال‌هاست، اکنون و به مدد تغییر ذائقه‌ای که رسانه ملی در او نیز ایجاد کرده، حتی می‌داند که تیم پیام‌ خراسان چطور به دسته دوم رفت و ابو‌مسلم الان در کجای لیگ دسته اول است و «مس سر‌چشمه» در انتهای جدول لیگ‌برتر در آستانه سقوط است و کدام بازیکن فوتبال تصادف کرده و…
آیا این سر‌زمین مسائل مهم‌تری ندارد که به همین درجه باید به آنها پر‌داخت؟ مدیران رسانه‌ملی زمانی بی‌توجه به کمیت این مر‌کز بودند و هر‌چه منتقدان می‌نالیدند، سلیقه‌های مختلف را جدی بگیرید و بینندگان مختلف را در ساعات مختلف به حساب آورده، شبکه‌های شبانه‌روزی جذاب داشته باشید، شبکه مستند داشته باشید و… آنها کاری نمی‌کردند و همین رفتار ماهواره را تا این درجه در جامعه رسوخ داد، اما بعد آنها ناگهان به خود آمدند و فارغ از کیفیت کار شروع کردند به تأسیس شبکه‌های گوناگون و در عرض چند سال، چند برابر کل تاریخ صدا و سیما، شبکه رادیو و تلویزیونی راه‌ انداختند.
باری اینها را به ویژه‌ در توانایی رسانه ملی برای تغییر ذائقه مردم نقل کردم تا تأکید کنم که بسیاری از امور از اینها به آسانی قابل دستر‌سند. وقتی رهبر انقلاب امسال را سال «تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی» می‌نامند، بر این رسانه واجب است که پیرامون آن با کمک متخصصانی که فرا‌می‌خواند، بهترین برنامه‌ها را بسازد و در تدوین و ارائه مطالبات رهبری نقش جدی بازی کند، اما در سال‌های گذشته هم شعار‌ها و نامگذاری‌های پیشنهادی رهبر انقلاب در رسانه ملی جز چند حرکت نمادین و نمایشی اثری نداشت. چرا رسانه اصلی و مؤثر و مهم این سر‌زمین درصدد استفاده از توان بالقوه خود در این راه نیست.

جوان آنلاین – آخرین عناوین فرهنگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.