جشنواره تئاتر تک نفره در ساختار تئاتر کشور لازم و مفید است

۰۹اردیبهشت،

سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره، ۱۶ تا ۲۰ اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران، کارگاه نمایش تئاتر شهر و سالن ماه حوزه هنری در سه بخش مسابقه، جنبی و بخش ویژه با اجرای ۳۴ اثر نمایشی برگزار خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل  از روابط عمومی جشنواره  در بخش ویژه این دوره، ۶ اثر نمایشی روی صحنه می رود که یکی از آن ها “عطف به سبز” کاری از حسین فرخی است که  ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۸ در کارگاه نمایش تئاتر شهر اجرا می گردد. 

فرخی در گفت وگو با روابط عمومی سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره با اشاره به اینکه نفس برگزاری جشنواره تئاتر تک نفره به عنوان یک جریان ساختاری تئاتر بسیار مفید است، گفت: این جشنواره در روند ساختاری تئاتر کشور لازم و مفید است، به خصوص اینکه بنیان خود را بر مبنای تکنیک بازی تک نفره قرار داده است. البته پیش از این چند دوره جشنواره تئاتر تک نفره توسط حوزه هنری برگزار شده که در دو دوره آن من دبیر جشنواره بودم و حرکت بسیار خوبی بود که متاسفانه رها شد.  به هرحال این نوع جشنواره ها که با ماهیت تئاتر و صرفا روش اجرایی ارزیابی می شوند و تکنیک بازیگری در آن ها حرف اول را می زند در نوع خود ارزشمند است. 

کارگردان نمایش “عطف به سبز” ابراز امیدواری کرد که این جشنواره به خوبی و با زمان بندی مناسب برگزار شود. 

وی ادامه داد: زمان برگزاری جشنواره یکی دو بار تغییر کرده است که به هر حال امیدوارم با توجه به شرایط بد اقتصادی، در عرصه تئاتر، این جشنواره به خوبی برگزار شود. 

فرخی دربارهٔ توانایی معرفی بازیگر خلاق به جامعه تئاتری توسط این جشنواره افزود: مهم ترین خروجی این جشنواره می تواند بازیگرانی باشد که همه تلاش و توان خود را در عرصه بازیگری به کار می گیرند. به نظر من بازیگری کار تک نفره و مونولوگ بسیار سخت تر از اجراهای دیگر است. در اینجا بازیگر مجبور است به تنهایی همه حواشی اجرا را به دوش بکشد، برای رسیدن به این مهم و تاثیرگذاری در مخاطب، خلاقیت بازیگر و استفاده از ابزار کارش، یعنی بدن، بیان، ژست و احساس نقش اساسی دارد. اگر بازیگری در یک نمایش تک نفره بتواند با مخاطب ارتباط لازم را برقرار کند قطعا خلاقیت و توانایی بالایی دارد و چنین بازیگری می تواند در جامعه تئاتری کشور حضوری درخشان داشته باشد. 

این هنرمند تئاتری، که در سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره در بخش ویژه اثری را روی صحنه می برد، در پاسخ به اینکه تفاوت های کارگردانی میان تک نفره و ژانرهای دیگر چیست؟ گفت: کارگردانی تک نفره بسیار کار دشوارتری است. در نمایش تک نفره، محدودیت های کارگردان بی شمار است، چرا که در قیاس با سایر نمایش ها، کارگردان نمی تواند از بازیگران دیگر، امکانات صحنه ای، طراحی صحنه، لباس و سایر عناصر صحنه ای استفاده کند. یا اگر حضور این عناصر لازم باشد، باید منطق اجرایی آن را دقیق طراحی کند. محدوده حرکات بازیگر برای کارگردان و طراحی او بسیار سخت و طاقت فرساست و از همه مهم تر باورپذیر کردن حضور یک بازیگر در صحنه و ارتباط او با مخاطب از مهم ترین بخش های کارگردانی در این گونه نمایش است. 

فرخی ادامه داد: ما در این جشنواره با توجه به شرایط سعی کرده ایم که با حداقل ها کار خود را به سرانجام برسانیم. یکی از مشکلات کنونی تئاتر نبود سالن های تمرین است و با توجه به حجم کم سالن های تمرین و جشنواره های متعددی که برگزار می گردد، معضل سالن تمرین همیشه است. آقای حسین محب اهری بازیگر نمایش “عطف به سبز”  نیز با توجه به کسالتی که دارد از یک سو و حضورش در یک سریال تلویزیونی از سوی دیگر امکان حضور مداوم در تمرین ها را ندارد، اما همه تلاش ما این است که اجرای خوبی در جشنواره داشته باشیم.  

وی در پایان به تجربه مدیران فرهنگسرای نیاوران در برگزاری جشنواره تک نفره اشاره کرد و گفت: تجربه برگزاری چند دوره جشنواره پیشین تئاتر تک نفره از جانب مدیران و مسئولان فرهنگسرای نیاوران نشان دهنده تلاش بی وقفه این عزیزان است که امیدوارم همیشه در برگزاری امور فرهنگی موفق باشند. 

  گفتنی است، این جشنواره با  حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری اداره کل هنرهای نمایشی به منظور ارتقای سطح کیفی نمایش، به ویژه نمایش تک نفره با تکیه بر تجربیات ارزنده دوره های قبل، برگزار می گردد./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.