جعفری: حضور مساجد در مسایل فرهنگی نه یک ضرورت، بلکه یک نیاز است

خبرگزاری آریا- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جشنوراه بزرگ جوانان مساجد کشور گفت: در راه مأنوس کردن شمار بیشتری از جوانان با مساجد باید از هر ابزاری استفاده کنیم و برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ و تقویت حضور جوانان در مساجد است.
به گزارش خبرگزاری آریا، بهروز جعفری با بیان این‌که فرهنگ دینی و اسلامی، فرهنگی است که شالوده آن بر اصالت‌ها و ارزش‌های دینی و مذهبی استوار باشد، افزود: مولفه‌های این فرهنگ، اخلاق‌مداری و سیاست‌مداری همرا با دیانت و ارزش‌مداری است؛ چراکه فرهنگ دینی و اسلامی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، ائمه اطهار(ع)، پیامبر(ص) و احادیث و آیات حیات‌بخش قرآن است.
جعفری با تاکید بر جایگاه و نقش مساجد در ارتقای سطح فرهنگ جامعه، ادامه داد: مسجد با اسلام زاییده شده و همزاد با مکتب و دین بوده و در طول تاریخ نیز نقش فراوانی داشته است و در حال حاضر نیز به عنوان یک مکان استراتژیک و فرهنگی، جایگاه خاص خود را دارد که البته باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم در جامعه اسلامی اعتقادات خاصی دارند و همین اعتقادت خاص و ظرفیت‌های مذهبی است که اسلام را حفظ کرده و مساجد به عنوان پایگاه‌های دینی باعث شده‌اند این پیوند عقیدتی مردم حفظ و تقویت شود؛ پس قطعاً حضور مساجد در مسایل فرهنگی نه تنها یک ضرورت، بلکه یک نیاز است.
وی ادامه داد: سابقه تاریخی مساجد نشان می‌دهد که همواره تصمیم‌گیری‌های امت اسلام در این پایگاه فرهنگی و دینی انجام شده است و اگر نبود این پایگاه، چه بسا تاکنون، نه اسلامی حفظ می‌شد و نه فرهنگی وجود داشت که به نسل‌های بعدی انتقال یابد.
جعفری با اشاره به برگزاری جشنوراه بزرگ فرهنگی‌هنری جوانان مساجد کشور و تاثیر این جشنواره‌ها در ارتقای فرهنگ دینی در جامعه گفت: هرچه ما بتوانیم جوانان را با مساجد مأنوس کرده و از هر ابزاری در این راه استفاده کنیم، موفق‌تر هستیم. البته نباید مساجد را به ماه رمضان و محرم خلاصه کنیم، بلکه باید همواره بر حضور مردم در مساجد تاکید داشته باشیم و یکی از ابزارهایی که می‌تواند این قرابت را حفظ و تقویت کند، برگزاری اینگونه جشنواره‌ها است.
نماینده مردم سمیرم در خانه ملت تاکید کرد: اگر در این‌گونه جشنواره‌ها برای جوانان با انگیزه‌ای که قصد فعالیت در مساجد را دارند مشوق‌های مالی و معنوی در نظر بگیریم، قطعاً راهی برای جذب بیشتر جوانان به مساجد ایجاد کرده‌ایم که ادامه آن، موفقیت ۱۰۰ درصدی به همراه دارد؛ زیرا این‌گونه جشنوارها می‌توانند خانواده مسجد را تقویت کنند و این خود عاملی برای تقویت بنیان‌های عقیدتی جوانان می‌شود.
جعفری با بیان این‌که در این جشنواره‌ها باید به فعالیت فرهنگی و هنری جوانان توجه خاص شود، اظهار داشت: باید در این جشنواره به جوانانی که در مباحث مختلف دینی همانند قرائت و حافظان قرآن و جمع‌آوری حدیث فعالیت می‌کنند، توجه وی‍ژه شوند و از طرف دیگر فعالیت جوانان فعال در مساجد یا در کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور نیز به نمایش گذاشته شود و موفق‌ترها تشویق شوند.
وی خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره جوانان مسجدی و تشویق این‌گونه افراد فعال به طور حتم باعث خواهد شد تا جوانان ضمن حضور در مساجد سعی کنند این حضور را با شرکت در برنامه‌های فرهنگی و هنری مساجد پررنگ کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور نیز گفت: یکی از اقدامات سازنده دولت نهم و دهم در بحث فرهنگی، گسترش کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور است، زیرا هر کدام از این کانون‌ها در هر شهر محله و روستایی این قابلیت را دارند که همانند یک اداره‌کل ارشاد اسلامی عمل کنند؛ چراکه این کانون‌ها در نقاطی از کشور که دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند حضور و نفوذ داشته باشند، به طور حتم حضور دارند و با فعالیت‌های مستمر فرهنگی و هنری نقش موثر خود را به عنوان یک نهاد فرهنگی به خوبی ایفا می‌کنند.
جعفری بیان کرد: خوشبختانه امروزه ما به یمن حضور همین کانون‌ها حتی در دور افتاده‌ترین نقاط کشور در حال ارایه خدمات فرهنگی و هنری به جوانان هستیم که برای حضور پررنگ‌تر باید حمایت‌های مالی مسئولان فرهنگی کشور نیز افزایش یابد.
گفتنی است؛ متولی اصلی برگزاری جشنواره بزرگ جوانان مساجد، ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور است و اخبار ستاد خبری دبیرخانه دایمی جشنواره بزرگ جوانان مساجد بر روی پایگاه اینترنتی WWW.JAVANANEMASAJED.IR منتشر می‌شود و علاقه‌مندان و همچنین خبرنگاران رسانه‌های گوناگون می‌توانند با مراجعه به این پایگاه از آخرین اخبار و تحولات مربوطه مطلع شوند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.