جمهوری اسلامی با حفظ شئونات عرصه را برای زنان فراهم کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، نسرین سلطان خواه، معاون علمی رئیس جمهور در مراسم اختتامیه اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی در برج میلاد به ارائه گزارشی از روند فعالیت های علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه زنان پرداخت و گفت: میزان باسوادی در ایران پس از پیروزی در انقلاب ۸۱٫۶ درصد رشد داشته که این میزان تا پیش از انقلاب بسیار کم بوده است.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران برای بهداشت مادر و کودک تلاش ارزنده ای شده است و مرگ و میر مادران در هنگام تولد ۲۴ درصد کمتر از نرم جهانی است.

به گفته سلطان خواه امید به زندگی در جمهوری اسلامی ایران ۷۱ سال است که این آمار در زنان ۷۶ سالگی و در مردان ۷۱ سالگی است که به این ترتیب امید به زندگی به طور متوسط ۷۲٫۵ سال خواهد بود.

معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: تعداد دانش آموزان در کشور بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است و زنان باسواد در جمهوری اسلامی ایران ۹۶ درصد هستند.

وی ادامه داد: تعداد زنانی که به عنوان هیئت علمی در دانشگاه ها مشغولند بیش از ۴۲۳ هزار نفر است که ۵۲ درصد هستند و تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه ها نیز در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، ۳ میلیون و ۳۴۰ هزار نفر و در سال ۲۰۱۱، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

سلطان خواه افزود: تعداد کل دانشجویان در ایران ۴ میلیون و ۱۰۰هزار نفر است که به ازای هر ۱۹ ایرانی یک نفر تحصیلات عالیه دارد.

معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: تعداد زنان در هیئت علمی دانشگاه ها ۱۷ هزار نفر است و در مسند قضا نیز زنان ۵۲۸ نفر هستند و این نکته حائز اهمیت است که معاون حقوقی رئیس جمهور یک خانم است.

وی با اشاره به اینکه زنان در عرصه انتشارات و ترجمه نیز حضور جدی داشته اند، بیان کرد: جمهوری اسلامی طی سی سال گذشته تلاش و سرمایه گذاری زیادی برای پیشرفت علمی داشته و جایگاه ایران یک جایگاه یک رقمی ویژه است.

سلطان خواه با اشاره به اینکه در کابینه دولت نهم چهار زن وجود دارد، خاطر نشان کرد: نکته مهم این است که در جمهوری اسلامی ایران با حفظ شئونات اسلامی و موازین عرصه برای حضور زنان در همه صحنه ها فراهم شده و ما در جمهوری اسلامی آمادگی داریم که تمام تجربیات خود را در طلب اخلاص بگذاریم و تقدیم کشورها کنیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.