جنبش غیرمتعهدها می تواند نقش برجسته ای در تحولات بین المللی داشته باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ‘علی سعیدلو’ شامگاه چهارشنبه درآِیین پایانی کنفرانس بین المللی علمی جنبش عدم تعهد اظهار داشت:همه ما می‌دانیم که این جنبش بعد از سازمان ملل، بزرگترین تشکل سیاسی بین دولت‌ها است و حدود دو سوم اعضای سازمان ملل و جامعه بین‌المللی در آن عضویت دارند.

وی تاکید کرد: چنین تشکیلاتی با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نهفته در آن، باید برون دادهای مشخص‌تر و کاراتری داشته باشد.

معاون امور بین الملل رییس جمهور افزود: اکنون که نظام اقتصادی سرمایه‌داری به بن‌بست رسیده و دامنه بحران به صورت روزافزون در کشورهای وابسته به این نظام رو به گسترش است، لازم است ساختار این جنبش با نگاهی علمی تغییر یافته تا بتواند با مأموریتی جدید در عرصه‌های پیش‌رو، گام‌های علمی‌تری بردارد.

وی ادامه داد: این جنبش بویژه باید با هدف‌ تأثیرگذاری بر مناسبات بین‌المللی در قبال وقایع جهانی بخصوص اتفاقاتی که امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازد، موضع‌گیری کند.

سعیدلو تاکید کرد: اینکه کشورهای غیرمتعهد در قبال زیاده خواهی برخی کشورها موضع گیری صریح و جدی داشته باشد، خواسته بجا و برحقی است.

معاون امور بین الملل رییس جمهور افزود: این جنبش باید متعهدانه به منشور خود باز گردد و اهدافی چون مبارزه با نژادپرستی و رهایی مردم از چنگ استعمار که جزء آرمان‌های بنیادین خود قرار داده است، متجلی کند و دنبال ساز و کارهایی باشد که بتواند حقوق ملت‌های خود را استیفاء نماید.

وی با اشاره به مطالعات و تحلیل‌ها و بررسی‌هایی که در این کنفرانس علمی ارایه شد، ابراز امیدواری کرد که این مطالعات و بررسی ها با تکیه بر آموزه های دینی مدخل شایسته‌ای برای برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو عدم تعهد باشد و این خود گامی بلند برای تحقق اهداف این اجلاس که همانا صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی است، خواهد بود.

معاون امور بین الملل رییس جمهور با اشاره به استقبال سران کشورها از دعوت رییس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها اظهار داشت: دیدار با سران و مقامات کشورهای جنبش عدم تعهد و گفت‌‌وگو با آنان در زمینه‌های گوناگون، از جمله اقدامات مهمی بود که با توجه به تأکید ریاست جمهوری ، از همان ابتدا مورد اهتمام جدی قرار گرفت.

سعیدلو افزود: یکی از نکات برجسته‌ای که جا دارد به آن اشاره کنم، استقبال بی‌نظیر آنان از دعوت ریاست محترم جمهوری برای شرکت در شانزدهمین اجلاس تهران بود؛ این استقبال به قدری چشمگیر بود که هر ایرانی در مواجهه با آن احساس سربلندی و غرور می‌ کرد.

وی تاکید کرد: در خلال این دیدارها و مشاهده واکنش‌های مثبت سران کشورهای عضو جنبش برای حضور در این اجلاس، این نکته به خوبی آشکار می‌شد که نظریه مشارکت همگانی در مدیریت جهانی که از سوی ریاست محترم جمهوری مطرح گردیده، قابلیت‌های اجرایی در خور توجهی دارد.

معاون امور بین الملل رییس جمهور گفت: همان‌گونه که فرهیختگان این کنفرانس علمی می‌دانند، این جنبش جهانی، تجلی اراده نمایندگان ملت‌های عضو برای همکاری مشترک در دستیابی به آرمان‌های رفیع ملل جهان همچون صلح،‌ امنیت،‌توسعه و پیشرفت اقتصادی است و انتظار می‌رود نتایج حاصل از این حرکت علمی بتواند در اجلاس آتی در تکوین ایده همکاری و همسویی کشورهای مستقل جهان، برای نیل به همگرایی و تحقق توسعه پایدار در اقصی نقاط مثمر ثمر واقع شود.

سعیدلو از اندیشمندان، اساتید، پژوهشگران و اصحاب رسانه و به ویژه سخنرانان این کنفرانس علمی برای شرکت در این کنفرانس تشکر کرد و گفت: از همه کسانی که با ارایه راهکارها و پیشنهادهای خود نقش تأثیرگذار و ارزنده‌ای در غنابخشی به شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد داشته‌اند،‌ سپاسگزاری می کنم.

۱۵۹۲

/سیام ۹۱۰۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۶۸۴۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.