حافظ شاعر برای همه وقتهاست

۲۱ آبان ،

مردم با تفأل به شعر حافظ به سبب جهان بینی بسیار عمیق این شاعر هر یک با نگاه مختص خود بهره لازم را از آن می برند.

عباس سجادی شاعر و ترانه سرای معاصر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: حافظ جزء شعرایی است که اشعارش هم از لحاظ لفظ و هم از منظر محتوا زیباست و نمی‌توان تفاوتی میان این دو مقوله در اشعارش قائل شد ضمن اینکه از لحاظ لفظی در معنایی مشترک که شاعران دیگر بکار برده اند که یک سروگردن بالاتر است.
وی در زمینه رندانه بودن اشعار حافظ گفت: حافظ به خاطر رندی که در بکارگیری واژگان دارد شاعر با مهارتی شناخته شده و غالباً به سراغ مضامینی رفته که در حد و اندازه ایجاد سخن باشد.
سجادی ادامه داد: حافظ خیلی از مضامینی که در اشعار سلمان ساعدی خاقانی و یا شاه نعمت اله ولی آورده شده است را به طریقه رندانه ای استفاده کرد بدین صورت که در شعر معروفش:
آنان که خاک را به هنر کیمیا کنند/ آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند
که برگرفته از شعر شاه نعمت اله ولی است که می‌گوید:
ما خاک را به نظر کیمیا کنیم/ دل را به گوشه چشمی دوا کنیم
حافظ یک طعنه زیبا به او می‌زند و با یک رندی در شعر خودش آن را مطرح می‌کند
بنابراین تاویل رندانه زیبایی خاصی به اشعار او  داده است و محور این تاویل حافظ است.
وی در زمینه وجود ایهام در اشعار حافظ گفت: ضرورت اجتماعی روزی که حافظ در آن زندگی کرده می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد زیرا وضعیت در دوره او از لحاظ سیاسی و اجتماعی آشفته بود و به خاطر این حافظ مجبور به استفاده از ایهام بود.
وی همچنین ادامه داد: حافظ بیشتر وقت هایی که مساله ای را و یا خواهان تاویل خواهان تاکید بر عاشقانه های خود است از ایهام و استعاره استفاده می کند.
عباس سجادی در رابطه با واژه عشق در اشعار حافظ گفت: حافظ عشق خودش را تاویل به عشق عاشقانه می دهد و این یکی از رندی های اوست و همین چند وجهی بودن شعر او ارزش شعرش را دو چندان می‌کند.
شاعر و ترانه سرای معاصر ما در پایان در زمینه رابطه شعر حافظ با شعر معاصر گفت: مردم با حافظ فال می‌زنند و هر کسی با یک نگاهی به این آبشخور توجه می‌کند و یک چیزی از آن برمی چیند بنابراین شعر حافظ به عنوان شعری برای همه وقت ها جهان بینی بسیار عمیقی دارد./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.