شیراز میزبان همایش بین المللی یادواره حافظ

شیراز / واحد مرکزی خبر / فرهنگی

شانزدهمین همایش بین المللی یادواره حافظ شاعر و عارف شیرازی فردا با حضور شخصیت های کشوری و استانی در جوار آرامگاه حافظ برگزار می شود .
مدیر بنیاد فارس شناسی گفت : فردا شاعران ایران و جهان در یادواره حافظ به شعر خوانی در وصف حافظ وبحث و تبادل درباره نقش حافظ در اشعار شاعران پس از خود ، تاثیر حافظ بر ادبیات و اشعارغربی ، نقش حافظ بر شاعران هند می پردازند .
همچنین برگزاری شب شعر با حضور شاعران برجسته کشور ، اجرای مسابقه شعر خوانی کودکان در جوار حافظ ، برپایی اپرای بزرگ حافظ ، رونمایی از ۱۲۰ سند و تصویر منتشر نشده از حافظ با محوریت سیر تاریخی در انتشارات و آرامگاه حافظ ، شبی با حافظ ، نور افشانی مقبره حافظ ، شبی با قرآن ، گل افشانی آرامگاه حافظ ، نمایش دیوان های نفیس حافظ ، رونمایی از کتاب ، چاپ کتاب حافظ پژوهی از برنامه های فرداست .
طبیعی افزود : هشت سخنران حافظ پژوه در برنامه ها و همایش های حافظ شناسی شرکت خواهند کرد که در این میان اساتید بزرگ داخلی و خارجی حضور خواهند داشت.
وی گفت : اکثر میهمانان خارجی حاضر در این مراسم از کشور روسیه هستند که در ۳ نشست علمی شرکت خواهند کرد.
فردا در تمام مدارس استان فارس زنگ حافظ نواخته و دبیران ادبیات به خواندن اشعار حافظ و صحبت درباره شخصیت و زندگانی حافظ برای دانش آموزان می پردازند .
ویژه برنامه های یادروز حافظ تا ۲۲ مهر در شیراز ادامه دارد.
اجرای نمایش،نشست های تخصصی، مسابقه شعرخوانی ازجمله این برنامه هاست.
مدیر بنیاد فارس شناسی گفت : شانزدهمین دوره برگزاری یادواره حافظ با برنامه های مختلفی چون برپایی اپرای بزرگ حافظ ، رونمایی از ۱۲۰ سند و تصویر منتشر نشده از حافظ با محوریت سیر تاریخی در انتشارات و آرامگاه حافظ ، شب شعر حافظ ، شبی با حافظ ، ، نور افشانی مقبره حافظ ، شبی با قرآن ، گل افشانی آرامگاه حافظ ، نمایش دیوان های نفیس حافظ ، رونمایی از کتاب ، چاپ کتاب حافظ پژوهی و نواختن زنگ مدارس از جمله برنامه هایی است که برای این هفته در نظر گرفته شده است.
طبیعی افزود : هشت سخنران حافظ پژوه در برنامه ها و همایش های حافظ شناسی شرکت خواهند کرد که در این میان اساتید بزرگ داخلی و خارجی حضور خواهند داشت.
وی گفت : اکثر میهمانان خارجی حاضر در این مراسم از کشور روسیه هستند که در ۳ نشست علمی شرکت خواهند کرد.
خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری)، شاعر بزرگ سده هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند.او از مهمترین تاثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود.در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او بگونه‌ای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.
هرساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود .
۰۰۰۲


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.