حرکت اونس بر مداری افزایشی

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:بررسی روند بازار طلا در هفته قبل که گویای تشدید نوسان و رشد بیش از ۴۳ دلاری اونس جهانی بود، پیش بینی های مثبت از آینده این فلز طلایی را در سایه محرک بزرگی همچون برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه قوت بخشید.

به گزارش پایگاه اینترنتی طلا، طلای جهانی در هفته قبل با نوساناتی همراه و به رشد ۴۳ دلاری هر اونس طلا ختم شد که در نظر کارشناسان سبب عمده تقویت طلا ادامه تنش در روابط روسیه و غرب بر سر اوکراین و نگرانی های بین المللی در خصوص وضعیت اقتصادی چین بود.
این در شرایطی است که محرک بزرگ دیگری که در نظر تحلیلگران اقتصادی برگزاری همه پرسی از مردم کریمه برای پیوستن به روسیه در ۱۶ مارس یا ۲۵ اسفند ماه، می تواند تداوم بخش روند افزایشی و ورود طلا به کانال ۱۴۰۰ دلار باشد.
این گزارش حاکیست، بازار طلا نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا واکنش منفی نشان داد و تحت تأثیر احتمال قطع کامل بسته محرک پولی افت قیمت را در ساعات پایانی روز جمعه ۱۶ اسفند ماه تجربه کرد اما با این وجود پنجمین هفته متوالی افزایشی رقم خورد.
آمارهای اقتصادی آمریکا واکنش منفی بازار طلای داخل را در روز شنبه سبب شد و قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با افت ۴ هزار تومانی به ۴۲۷ هزار تومان رسید و این در شرایطی است که در روز یکشنبه این رقم با وجود ثبات اونس به واسطه تعطیلی پایان هفتگی بازارهای جهانی به ۴۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بدل شد که گویای جبران نسبی افت روز شنبه بود.
بر پایه این گزارش، قیمت هر اونس طلا در ساعات ابتدایی مبادلات روز دوشنبه با واکنش مجدد به گزارش وزارت کار آمریکا در خصوص اشتغال زایی ماه فوریه و کاهش صادرات چین و نگرانی ها نسبت به افت رشد اقتصادی این کشور با کاهش همراه شد اما در ادامه جهت حرکت اونس معکوس و در نهایت بر ۱۳۴۰ و ۹۰ سنت آرام گرفت که این امر سبب نوسان بهای طلا در بازار تهران شد و ارزش هر مثقال و گرم طلا در غروب روز دوشنبه به ۴۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان و ۹۹ هزار و ۳۸۱ تومان رساند.
تداوم روند صعودی طلای جهانی در روز سه شنبه به دنبال نگرانی سرمایه گذاران بین المللی نسبت به وضعیت اقتصادی چین و تشدید بحران سیاسی اوکراین، اونس را با افزایش ۰٫۸ درصدی روبرو کرد که در کنار رشد فزاینده ی تقاضای فیزیکی در روز چهارشنبه، به بالاترین حد در ۴ ماه و نیم اخیر دست یافت.
بازار تهران که در این روزها تاحدودی آرام گرفته و دیگر از نوسانات فصلی خبری نیست، با نوسان نسبتاٌ محدود روبرو و در غروب روز چهارشنبه ارزش این فلز زرد رنگ بر بهای ۴۳۰ هزار تومان در هر مثقال طلای ۱۷ عیار و ۹۹ هزار و ۲۶۵ تومان در هر گرم طلای ۱۸ عیار آرام گرفت.
این گزارش می افزاید، در روز پنج شنبه با تداوم نگرانی سرمایه گذاران بین المللی نسبت به وضعیت اقتصادی چین و بحران سیاسی اوکراین اونس جهانی با افزایش چشمگیری به بالاترین سطح در ۶ ماه اخیر رسید.
اما بازار طلای تهران که کاهش دلار داخل افزایش قیمت فلزات طلایی را محدود کرد، ارزش هر مثقال طلا را به ۴۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار را به ۹۹ هزار و ۸۱۹ تومان رساند که نسبت به روز شنبه ۵ هزار و ۵۰۰ و ۱۲۹۲ تومان رشد داشت.
بر پایه این گزارش، سخنان برنانکه در روز پنج شنبه و اظهار نگرانی وی از ناپایداری اوضاع اقتصادی و بیکاری بلند مدت عده ای از اشخاص، فشار قطع محرک پولی بر بازار طلا را کاهش و قیمت هر اونس را در روز جمعه تا سطح ۱۲۵۵ دلار و ۱۰ سنت بالا کشاند.
گفتنی است، سیر افزایشی طلا در سال ۲۰۲۴ میلادی و کسب ۱۴ درصد رشد نظر بعضی از کارشناسان را به روند مثبت طلا با توجه به فضای سیاسی و اقتصادی جهان معطوف کرده و معتقد می باشند برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه ها در برابر نوسانات نرخ ارز باید به مأمنی امن همچون طلا روی آورد.
اما با این وجود بعضی دیگر از تحلیلگران اقتصادی نرخ اونس را بالا و آینده ی ۱۰۰۰ دلاری را در سال جاری برای این فلز گرانبها پیش بینی می کنند و معتقد می باشند بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا بهای طلا را اصلاح خواهد کرد.
به هر روی طلا مسیر مه آلودی را در پیش دارد که سیاستهای پولی فدرال رزرو و سایر بانکهای مرکزی، نا آرامی های سیاسی و سطح تقاضا روند آتی این فلز طلایی را مشخص می کند.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.