حضور رییس جمهور در اجلاس ریو+۲۰ فضای جدیدی برای شرکت کنندگان ایجاد می کند

‘محمدعلی قانع زاده’ روز چهارشنبه در حاشیه نشست توسعه پایدار سازمان ملل متحد ‘ریو +۲۰’ طی گفت وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا به ‘ریودوژانیرو برزیل’ محل برگزاری این اجلاس افزود: مطمئن هستم که در کنار سخنرانی ایشان در این نشست، برنامه های دیگری هم انجام خواهد شد که در مجموع به نفع روابط دوجانبه ایران و برزیل خواهد بود.

وی با اشاره به روابط خوب ایران و برزیل اظهارداشت: روابط تهران و برازیلیا قدمتی ۱۱۰ ساله دارد و اولین قرارداد بین دو کشور که یک قرارداد فرهنگی بوده در سال ۱۳۳۶ به امضا رسید و بعد از آن نیز ۴۵ قرارداد، یادداشت تفاهم و قصد نامه بین دو کشور به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: در طی این سالها روابط دو کشور هرچند با فراز و نشیب هایی روبرو بوده اما روند رو به رشد و مثبتی داشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: روابط تجاری دو کشور به گونه ای است که در شرایط فعلی حجم این روابط به ۴/ ۲ میلیارد در سال ۲۰۱۱ رسید و امید می رود که در سال جاری میلادی منتهی به دی ماه امسال حجم روابط تجاری دو کشور به بیش از میزان سال گذشته برسد.

وی با اشاره به روابط خوب سیاسی دو کشور یاد آور شد: روسای جمهور ایران و برزیل در سازمان ملل متحد با یکدیگر ملاقات هایی داشتند و رییس جمهوری پیشین برزیل به ایران سفر کرده و متقابلا نیز سفری از سوی رییس جمهوری کشورمان به برزیل انجام گرفت.

وی افزود: این سفر دکتر احمدی نژاد دومین سفر ایشان به برزیل است که به منظور شرکت در اجلاس توسعه پایدار با عنوان ‘ریو+۲۰’ انجام شده که به نظر گام مهمی در ارتقای سطح روابط دو کشور خواهد بود.

اجلاس سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار با عنوان ‘ریو + ۲۰’ ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی در شهر ریودوژانیرو برزیل آغاز بکار کرد.

در این اجلاس روسای جمهوری، نخست وزیران و مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف جهان به همراه صدها نفر از اعضای تشکل های غیردولتی فعال در محیط زیست و شهرداران شهرهای مختلف جهان حضور دارند و به مدت سه روز در زمینه راه های رسیدن به توسعه پایدار به گفت وگو و تبادل نظر می پردازند.

سیام**۱۴۷۸//۱۵۳۷//۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۵۳۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.