حفظ نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی انگلیس

بانک مرکزی انگلیس روز پنجشنبه نشست خود را برگزار کرد اما هیچ تصمیمی در حمایت از رشد اقتصادی کشور اتخاذ نکرد و نرخ بهره را نیز در همان حد نیم درصدی که قبلا بود، بدون تغییر نگه داشت.

نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس از ماه مارس سال دو هزار و نه تاکنون نیم درصد بوده و هیچ تغییری نکرده است.
البته اینکه بانک مرکزی انگلیس در نشست امروز خود حاضر نشد اقدامات و طرح های مشوق پولی را در راستای تحرک بخشی به رشد اقتصادی کشور به اجرا گذارد، قابل پیش بینی بود زیرا نشانه های از سرگیری رشد اقتصادی در این کشور آشکار شده است .
بانک مرکزی انگلیس با این حال تصریح کرد طبق برنامه از قبل اعلام شده خود، سیصد و هفتاد و پنج میلیارد پوند از اوراق قرضه و سهام در دست مردم را به منظور تزریق نقدینگی بیشتر به بازار و اقتصاد بازخرید خواهد کرد.
اقتصاددانان و کارشناسان مسائل مالی در گفتگو با خبرگزاری رویترز انتظار داشتند که بانک مرکزی انگلیس همین سیاست پولی را ادامه دهد و مبلغ برنامه سیاست تسهیل کمی (QE) را افزایش ندهد. سیاست تسهیل کمی، تدبیر پولی غیر متعارفی است که برخی بانک های مرکزی برای افزایش عرضه پول به منظور فراهم کردن زمینه رشد اقتصادی و به تبع آن اشتغالزایی بیشتر به اجرا می گذارند . در این سیاست ، بانک های مرکزی برای آنکه پول بیشتری به بدنه اقتصاد کشور متبوع شان تزریق شود به بازخرید دارایی های مالی یعنی اوراق قرضه و سهامی که در دست مردم و شرکت هاست اقدام می کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، کارشناسان و تحلیلگران می گویند با توجه به آنکه اکنون مشخص شده است بانک مرکزی انگلیس اعتبار برنامه سیاست تسهیل کمی را افزایش نمی دهد و از طرفی در نرخ بهره خود نیز هیچ گونه تغییری به وجود نیاورده است ، توجه کارگزاران و دست اندرکاران بازار مالی انگلیس متوجه بانک مرکزی اروپا شده است و منتظرند ببینند این بانک چه سیاست پولی جدیدی را اتخاذ خواهد کرد. این در حالی است که همه کارشناسان و اقتصاددانان بر این باورند این بانک نیز با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر منطقه یورو ، تغییری در سیاست های پولی خود ایجاد نخواهد کرد.

منبع:  واحد مرکزی خبر


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.