حوزه‌های کاملا مکانیزه انتخابات، تا پایان سال معرفی می‌شوند

۳۰م دیماه ،

29-209.jpg

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت کشور گفت: تا پایان امسال حوزه‌هایی که در انتخابات آینده اخذ رای در آنها به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود، اعلام خواهند شد.

امیر شجاعان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: همه زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخاباتی کاملا رایانه‌ای و مکانیزه در کشور وجود دارد و بر اساس این زیرساخت‌ها، همه فرآیندهای انتخابات، رایانه‌ای انجام می‌شوند.

وی افزود: اموری مانند آموزش عوامل اجرایی، سامانه پرسش و پاسخ، نام‌نویسی و مسایل مهمی مانند شمارش آرا و همچنین مباحث مربوط به احراز هویت که در همه شعب انجام می‌شوند، همه در یک سامانه به نام سامانه جامع انتخابات تجمیع می‌شوند و سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از این سامانه استفاده خواهد شد.

شجاعان با بیان اینکه “۲۶ فرآیند در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی احصا شده و همه این فرایندها به صورت مکانیزه انجام می‌شوند”، گفت: یکی از این فرآیندها، اخذ رای الکترونیکی است که نیاز به تجهیزات خاص دارد. در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تجربه انجام چنین کاری را به دست آوردیم و در مرحله اول انتخابات، در ۱۴ حوزه و در مرحله دوم در هفت حوزه اخذ رای به صورت کاملا الکترونیکی انجام شد. در این روش، اخذ رای نیازی به تعرفه کاغذی ندارد و رای‌دهنده تعرفه الکترونیکی را به صورت الکترونیکی وارد سامانه می‌کند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت کشور خاطرنشان کرد: در انتخابات سال آینده تعدادی از مراکز برای اخذ رای الکترونیکی تعیین می‌شوند که این موضوع نیازمند تایید شورای نگهبان است؛ انتخاب این مراکز هنوز از سوی شورای نگهبان نهایی نشده که این اقدام تا پایان سال انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه “در انتخابات سال آینده ۲۵ فرآیند دیگر در همه حوزه‌ها، شعب و مراکز اخذ رای در کشور به صورت صددرصد الکترونیکی انجام می‌شود”، اظهار کرد: این بخش در سامانه جامع انتخابات تکمیل شده و زیرساخت نرم افزاری آن فراهم است. در خصوص زیرساخت‌های سخت‌افزاری مورد نیاز هم برنامه‌ریزی لازم انجام شده و بر اساس تجربیات دوره قبل، نقاط ضعف برطرف شده است. از نظر فنی هیچ گونه اشکال و ابهامی در خصوص برگزاری انتخابات مکانیزه و اخذ رای الکترونیکی وجود ندارد و شورای نگهبان نیز این شیوه را تایید کرده است.

شجاعان اضافه کرد: در دوره‌های آتی انتخابات به میزانی که منابع تامین شود، تجهیزات مورد استفاده در این روش تهیه می‌شود تا به نقطه‌ای برسیم که در همه شعب، همه فرآیندهای انتخابات از جمله اخذ رای به صورت مکانیزه انجام شود.

وی در پایان تصریح کرد: از آنجایی که اجرای همه ۲۶ فرایند انتخابات به صورت کاملا الکترونیکی نیازمند تامین منابع و زمان کافی است، این اقدام در همه حوزه ها اجرایی نمی شود، ولی امیدواریم در انتخابات های آینده فرایند کاملا مکانیزه شود. پس از برگزاری انتخابات سال آینده ریاست جمهوری، برنامه ریزی لازم در این زمینه انجام می گردد تا با تامین منابع لازم، زمینه انجام انتخابات کاملا مکانیزه در کشور فراهم شود. برگزاری انتخابات به صورت کاملا مکانیزه، خطای انسانی را به صفر می‌رساند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.