خطر بالقوه‌ای که اسراییل را نگران کرده/ دلیل هفت سال محاصره نوار غزه / گنجی که در سواحل غزه پنهان است

تحلیل “گلوبال ریسرچ” از ابعاد دیگر جنگ اسراییل علیه غزه

در حالی که مردم غزه مدت‌هاست از خاموشی‌های طولانی و نداشتن تاسیسات تولید برق رنج می‌برند منابع خبری از قرارداد گازی بین رژیم صهیونیستی و اردن خبر می‌دهند. محققان معتقدند میدان گازی که اسراییل قصد استخراخ و فروش آن را به اردن دارد متعلق به مردم غزه است.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، چندی پیش رژیم صهیونیستی در طول عملیات ” سرب گداخته” تنها نیروگاه برق نوار غزه را هدف قرار داد نیروگاهی که بازگرداندن آن به شبکه مدت‌ها بی‌نتیجه باقی ماند. بیش از یک میلیون نفر از مردم غزه پس از نابودی نیروگاه برق این منطقه شب‌ها را در تاریکی مطلق به سر می‌برند.

در همین حین و با وجود بحران انرژی در غزه ” میدل ایست مانیتور” از قرارداد فروش گاز میدان “لویاتان” به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به اردن خبر می‌دهد. طی این قرارداد در مدت ۱۵ سال ۱۵ میلیارد مترمکعب گاز به اردن فروخته می‌شود.

یک سال پس از عملیات ” سرب گداخته” مقامات تلاویو اعلام کردند که توانسته‌اند یک میدان گازی بزرگ را در سواحل فلسطین اشغالی کشف کنند. یک میدان دیگر با نام “تامار” که گمان می‌رود دارای ذخایر عظیم نفتی باشد نیز در سال ۲۰۰۹ در سواحل فلسطین اشغالی شناسایی شد.

کارشناسان معتقدند که آنچه به‌عنوان محاصره غزه برای ممانعت از به قدرت رسیدن حماس از سال ۲۰۰۷ در فلسطین اشغالی کلید خورد در واقع یک جنگ انرژی است و تلاویو تلاش می‌کند با محاصره نوار غزه مانع از دسترسی فلسطینیان به یک منبع درآمد هنگفت حاصل از فروش نفت و گاز شود و از سوی دیگر در تلاش است تا با تقویت رابطه با شرکت‌های نفتی انگلیسی و استخراج نفت و گاز مدیترانه به‌عنوان صادرکننده انرژی شناخته شود.

اخبار اقتصادی تلاویو هم گزارش داد که دولت آمریکا، اردن را برای بستن این قرارداد با تلاویو ترغیب کرده است تا اهداف استراتژیک رژیم صهیونیستی در حوزه انرژی زودتر محقق شود. اسراییل با بستن این قراداد علاوه بر تامین نیاز داخلی خود می‌تواند ۴۰ درصد از ذخایر گاز طبیعی حوزه “لویاتان” را به اردن صادر نماید.

بر اساس نظر کارشناسان حوزه کشف و استخراج منابع گاز و نفت، میدان گازی غزه بخشی از منطقه لوانت و وسیع‌تر از دو حوزه گازی لویاتان و تمیر است. دولت اردن تا قبل از این خواستار تامین گاز این کشور از طریق میدان گازی کشف شده در آب‌های نوار غزه بود. این میدان گازی که در فاصله ۳۵ کیلومتری از ساحل این منطقه قرار دارد به‌دلیل محاصره دریایی غزه قابل دسترس نیست و تاکنون هیچ اکتشافی در آن صورت نگرفته است.

از سوی دیگر جایگزین شدن اسراییل به‌عنوان شریک گازی اردن سبب می‌شود تا فشار اقتصادی بر مردم فلسطین افزایش یابد. میدان گازی غزه درست یک سال قبل از عملیات “سرب گداخته” یعنی در سال ۲۰۰۷ کشف شد.

” موشه یلعون” وزیر جنگ اسراییل می‌گوید: دسترسی فلسطینی‌ها به منابع گازی مانند این است که اسرائیل خود را ترور کند. فروش گاز میدان غزه یک ثروت میلیاردی را نصیب مردم این منطقه می‌کند و این یک خطر بالقوه برای دولت اسرائیل است.

واضح است که مردم فقیر غزه بیش از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به منابع گازی مدیترانه نیاز دارند اما دولت اسرائیل برخی شرکت‌های انگلیسی را که قصد اکتشاف در میدان غزه را داشتند منصرف کرد و در عوض با ممانعت از حضور دولت فلسطین در سواحل  مدیترانه عمل یک فشار اقتصادی دو چندان را به مردم غزه وارد کرده است.

یک میلیون ساکن نوار غزه می‌توانستند با فروش ذخایر گازی موجود در سواحل این منطقه برخی از مشکلات ناشی از محاصره و تاسیسات آسیب دیده انرژی در جنگ‌های گذشته را برطرف نمایند اما تلاویو از سویی با ممانعت از استخراج گاز میدان غزه این مزیت اقتصادی را از بین برده است و از سوی دیگر با سرعت بخشیدن به استخراج گاز در صدد است تا به صادرکننده انرژی تبدیل شود.

منبع: فردا نیوز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.