‘خلیج فارس’ با نام سرزمین ایران گره خورده است

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، خلیج فارس یا دریای پارس، آبراهی در امتداد دریای عمان است و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد و نام تاریخی این خلیج، در زبان‌ های گوناگون، ترجمه عبارت «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده‌ است.

کهن‌ترین نامی که از خلیج فارس وجود دارد،’ نارمرتو’ (narmarratu) و برجای مانده از کتیبه‌های آشوری و به معنای رود تلخ است.

جغرافیدانان و تاریخ نگاران عرب اسلامی در دوره آغازین اسلام، همچون طبری، مسعودی و یعقوبی به اتفاق در کتب خطی به جای مانده از خود، اذعان دارند که تمامی نواحی خلیج پارس در دوره‌های پیش از اسلام به ایران تعلق داشته ‌است.

دریای پارس از سرزمین‌های سند (هند) و کرمان تا فارس ادامه می‌یابد و در میان همه سرزمین‌ها به نام پارس خوانده می‌شود.

تا پیش از دهه ۶۰ قرن بیستم میلادی، کشورهای عربی از عبارت خلیج فارس در مکاتبات رسمی خود استفاده می‌کردند.

خلیج فارس ، دریایی آزاد است که ایران را به وسیله تنگه هرمز و از طریق آب ‌های اقیانوس هند،‌ با سایر آب‌های آزاد و کشورهای دنیا مربوط می‌کند.

از بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران بیشترین مرز آبی مشترک را با خلیج فارس دارد. طول مرز آبی کشورمان با خلیج فارس، با احتساب جزایر حدود ۱۸۰۰ کیلومتر و بدون احتساب جزایرحدود ۱۴۰۰ کیلومتر است،به این معنا که سراسر ضلع شمالی این خلیج را سواحل ایران دربرگرفته است.

در رابطه با تاریخچه پیدایش خلیج فارس، زمین شناسان معتقدند؛ حدود ۵۰۰ هزار سال پیش، صورت نخستین خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، به صورت کنونی شکل گرفت.

این خلیج در آغاز؛ بسیار پهناور بوده به طوریکه تا اواخر دوره سوم زمین شناسی بیشتر جلگه‌های برازجان، بهبهان و خوزستان ایران تا کوه‌های زاگرس، زیر آب بوده‌اند.

آب و هوای خلیج فارس خشک و نیمه استوایی است. دمای هوا در تابستان گاهی تا ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و میزان تبخیر بیشتر از میزان آب‌های وارده می‌شود. در زمستان نیز افت دما تا ۳ درجه سانتیگراد گزارش شده‌ است.

در عین شوری زیاد آب خلیج فارس، ۲۰۰ چشمه آب شیرین در کف و ۲۵ چشمه آب کاملا شیرین در سواحل آن جریان دارند که منشا همگی آنها از کوه‌های زاگرس در ایران است.

همچنین؛ خلیج فارس و سواحل آن، منابع سرشار نفت و گاز و مسیر انتقال نفت کشورهای ایران، عراق، کویت، عربستان و امارات متحده عربی به بازارهای مصرف است و به همین سبب، منطقه‌ای مهم و راهبردی به شمار می‌آید.

در کف این خلیج زیبا نیز، برآمدگی‌های سنگی و مرجانی وجود دارد که محل صید مروارید است.

حدود ۷۸ درصد صید منابع آبزی و بخش عمده صید ماهی کشور در سواحل جنوبی ایران انجام می‌شود و ماهیان حلوا، شیر ماهی، شوریده، قباد، سرخو، سنگسر، از جمله مهم‌ترین انواع ماهیان دریاهای جنوب محسوب می شوند.

مساحت این خلیج زیبا، ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است و پس از خلیج های مکزیک و هودسن در قاره امریکا ، سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید.

کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در حاشیه خلیج فارس قرار دارند.

اقتصام** ۱۰۷۰**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۲۳۲۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.