خودسازی و تزکیه نفس مقدمه ساختن اجتماع است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی ظهر شنبه در دیدار جمعی از فرماندهان بسیج دانشگاه‌های مختلف تهران و بسیج کارمندی نیروی هوایی سپاه و خواهران بسیج قم از خودسازی به عنوان مقدمه‌ای برای ساختن اجتماع یاد کرد و افزود: برای ایجاد فضای اسلامی در جامعه باید در راستای تعالیم اسلامی گام برداشت و هماهنگی مناسبی بین اجزای جامعه برقرار کرد.
 
وی از انسان به عنوان موجودی اجتماعی یاد کرد و اظهار داشت: دین اسلام دینی است که بر زندگی اجتماعی تاکید و از گوشه نشینی، رهبانیت و انزوا را رد می‌کند.
 
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: نبی مکرم اسلام برای بنیانگذاری دینی اجتماعی بر اساس عدالت و فطرت انسان‌ها برانگیخته شد و در این راه زحمات فراوانی کشید.
 
وی با تقسیم بندی وظایف انسان‌ها به فردی و اجتماعی ابراز داشت: برای ساختن اجتماع ابتدا باید از خود شروع کرد.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و با تسلیت این ایام از ایشان به عنوان الگویی مناسب برای زنان و مردان جامعه یاد کرد و بیان داشت: آن حضرت به عنوان یک خانم مسلمان به خوبی وظایف فردی و اجتماعی خود را به انجام رساند و در این زمینه الگویی مناسب به شمار می‌رود.
 
وی مشروعیت، مقبولیت و کارآمدی حکومت را از ارکان لازم در تشکیل حکومت‌ها عنوان کرد.
 
این مرجع تقلید شیعیان در خصوص مشروعیت یک حکومت گفت: از نظر اسلام، حکومتی مشروع است که پیامبر، امام معصوم یا نایب بر حق آن‌ها بر جامعه حکمرانی کند.
 
وی در ادامه اظهار داشت: اگر حکومتی در دل مردم جا داشته باشد و مردم نسبت به آن محبت داشته باشند تا جایی که حاضر باشند جان خود را برای آن فدا کنند این حکومت یک حکومت مردمی است.
 
آیت الله نوری همدانی زیر سیطره بودن کشورهای مختلف را ناشی از نداشتن پشتوانه مردمی در این کشور‌ها دانست.
 
وی در رابطه با کارآمدی یک حکومت نیز تصریح کرد: حکومتی که بتواند دستورات اسلام را به خوبی پیاده کند یک حکومت کارآمد محسوب می‌شود.
 
استاد حوزه علمیه قم، انقلاب اسلامی ایران را دارای ارکان سه گانه ذکر شده برای یک حکومت اسلامی دانست و ابراز داشت: امام خمینی (ره) توانست به خوبی حکومتی را در ایران پایه ریزی کند که امروزه اساس بسیاری از نهضت‌ها و انقلاب‌ها در سراسر جهان باشد.
 
وی انقلاب اسلامی ایران را زمینه ساز انقلاب حضرت ولی عصر (عج) عنوان کرد و گفت: به برکت انقلاب اسلامی ایران مستضعممتازنیوز به روز بیدار‌تر و مستکبران منفور‌تر و منزوی‌تر می‌شوند.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.