درمانگاه ویژه برای نوازندگان موسیقی!

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

عشق و علاقه نوازندگان حرفه‌ای به سازهای‌شان آن‌قدر بسیار است که همین سازها معمولا سبب بیماری‌ این هنرمندان می‌شوند. به طور مثال نوازندگان حرفه‌ای ارکسترهای موسیقی که تمرینات بسیار فشرده‌ای دارند، عموما به گرفتگی عضلانی و بیماری‌های گوناگون پوستی مبتلا می‌شوند.

به گزارش ممتاز نیوز؛ کسی که می‌خواهد در ارکستری بنوازد باید از کودکی هر روز چند ساعت به صورت متمرکز به تمرین بپردازد. فشاری که در پی تمرین به عضلات مختلف این نوازندگان موسیقی وارد می‌آید در حد ورزشکاران حرفه‌ای است به طوریکه حتی نوازندگان آماتور ارکسترها نیز از دردهای عضلانی رنج بسیار می‌برند.

یکی از این بیماری‌های نوازندگان موسیقی اگزمای تماسی است که بخصوص در بسیاری از نوازندگان ویلون دیده می‌شود. گردن این نوازندگان در ناحیه چانه دچار ضخامت پوست و پینه می‌شود. همچنین نوازندگان سازهای بادی نیز با مشکلات پوستی در ناحیه لب مواجه می باشند و نوازندگان پیانو به این سبب که انگشتان‌شان حرکات بسیاری دارد، با مشکلات رگ‌های دست روبرو می‌شوند و بیماری‌های پوستی به سراغ‌شان می‌آید.

راه‌اندازی بخش مداوای بیماری‌های ناشی از موسیقی کلینیک دانشگاه دوسلدورف

ولفرام گورتس، از پزشکان کلینیک دانشگاه دوسلدورف و یکی از بنیان‌گذاران بخش مداوای بیماری‌های ناشی از موسیقی در این دانشگاه، دراین‌باره می‌گوید: این بخش ارتباط مستقیمی با بخش‌های دیگر این کلینیک چون بخش اعصاب، ارتوپدی و جراحی دارد و حتی یک سازنده ویلون نیز با آنها همکاری می‌کند.

بخش مداوای بیماری‌های ناشی از موسیقی دانشگاه دوسلدورف از زمان تاسیس این بخش در ماه مارس سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون بیش از ۴۰۰ بیمار را مداوا کرده است.

ولفرام گورتس تاکنون پیشنهاهای بسیاری برای بهبود شرایط نوازندگان پیشنهاد کرده، از جمله این پیشنهادها بزرگ‌تر شدن فضای اجرای ارکستر است یا تمرین موسیقی با سروصدای کمتر.

دکتر گورتس در این‌باره می‌افزاید: رهبران ارکستر بسیار پر سروصدا تمرین می‌کنند و ادامه می‌دهد که بعضی بخش‌های اپراهای مشهور دنیا چنان سروصدایی راه می‌اندازند که گویی یک جمبوجت می‌خواهد به پرواز درآید.

به نوشته دویچه‌وله، بر طبق آمارهای موجود در آلمان در این کشور بیش از ۱۰هزار نوازنده موسیقی در گروه‌هایی فعالیت می‌کنند که با حمایت‌های دولتی برنامه اجرا می‌کنند. حدود ۴۰ هزار نوازنده موسیقی آماتور نیز در ارکسترهای سمفونیک و ارکسترهای سازهای زهی فعالیت دارند.

بیماری‌های روحی و عصبی از بیماری‌های متداول در میان نوازندگان 

پرفسور شوپرت، یکی دیگر از متخصصان درمان بیماری‌های نوازندگان در دانشگاه‌ دوسلدورف نیز دراین باره می‌گوید: شمار نوازندگان آلات موسیقی که در پی تمرینات خود مشکلات متنوع عضلانی و پوستی پیدا کرده‌اند مشخص نیست اما متخصصان ما حدس می‌زنند که ۷۰درصد این اشخاص با چنین مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

بیشتر مشکلات عضلانی نوازندگان سازهای موسیقی در بخش دست‌ها، گردن، لب، چشم، گوش و حنجره می باشند، اما تنها بیماری‌های عضلانی به سراغ نوازندگان موسیقی نمی‌آید. بیماری‌های روحی و عصبی نیز از بیماری‌های متداول در میان نوازندگان است.

یکی از انواع این بیماری‌ ترس این هنرمندان از اجرا است. این ترس بخصوص در میان نوازندگانی دیده می‌شود که می‌ترسند با خارج نواختن خود به کل برنامه ارکستر آسیب برسانند. بسیاری از این نوازندگان دچار افسردگی می‌شوند و به مداوای مشخص احتیاج دارند.

انتهای پیام/۳۲/
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.