دریا از بعد تجارت حائز اهمیت است

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

دریا برای همه کشورهای دنیا از بعد تجارت حائز اهمیت است

به گزارش تفسیری خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران  حاضر در محل؛امیر صیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در مراسم افتتاحیه بزرگترین گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان که در جزیره قشم برگزار شد، طی سخنرانی گفت:با توجه iبه محاسبات iبه عمل آمده وسعت خشکی ها در نیم کره شمالی  ۱۱۶ کیلومتر مربع نیم کره جنوبی ۲۹ کیلومتر مربع  و iبه طور کل ۱۴۸ کیلو متر مربع وسعت خشکی ها است و این درحالی است که  وسعت اقیانوس ها و دریاها با توجه iبه سطح کره زمین که ۵۱۰ کیلومتر است ،وسعت اقیانوس ها و دریاها ۳۶۲ کیلومتر مربع است و البته این درحالی است که نسبت خشکی ها ۲۹ درصد ودریاها ۷۱ درصد است.

وی افزود: با توجه iبه نسبتی که در کره زمین در خصوص وسعت خشکی ها و دریاها iبه آن اشاره شده است iبه همان نسبت نیز در آیات قرآن iبه مباحث موضوعی در خصوص دریا وخشکی اشاره شده و iبه همین سبب ا همیت دریاها برای همه کشورهای دنیا بعد از تجارت حائز اهمیت است.

صیاری تصریح کرد: البته بعد از منابع غذایی ، انرژی های نو،مباحث رفاهی،بحث دریاها حاضر اهمیت است و البته این را باید در نظر بگیریم که جمهوری اسلامی ایران  بین دو دریای مهم واقع شده و این امر برای کشور ما یک موقعیت راهبردی محسوب می گردد که بتوانیم از نعمات خدادای استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: کشور ایران ۱۵ همسایه در مرزهای زمینی و دریایی دارد چنان چه سه همسایه آن در مرزهای زمینی  چهار همسایه در مرزهای زمینی و دریایی و هشت همسایه در مرزهای دریایی می باشند بنابر این بیش از یک سوم مرزهای کشور مرزهای دریایی است.

ایران در بحث ناوگان نظامی جایگاه بالایی دارد

صیاری در ادامه iبه بحث صادرات و واردات اشاره کرد و گفت: با توجه iبه مرزهای دریایی که در کشور ما وجود دارد حمل ونقل کالا از طریق این مرزها نیز بسیار حائز اهمیت است چنان چه رهبر انقلاب نیز بارها در فرمایشات خود iبه این جمله که کشور ما یک کشور دریایی است اشاره کرده است و iبه همین سبب باید علم وتوسعه علم و دانش را در رابطه با مباحث دریایی هر چه بیشتر گسترش دهیم .

وی تصریح کرد:اقیانوس هند سومین اقیانوس بزرگ جهان محسوب می گردد که حاوی وسعت هفتاد میلیون کیلومتر مربعی و همسایگی حدود  سی وسه کشور در اطراف این اقیانوس می تواند منبعی برای مهم بودن این اقیانوس iبه شمار آید و این امر البته اهمیت این اقیانوس را با توجه iبه اینکه یک سوم تجارت جهان در آن انجام می گردد نشان می دهد.

صیاری در ادامه iبه تمرکز استکبار جهانی iبه این نقطه اشاره کرد و گفت: iبه همین سبب است که استکبار جهانی نقطه تمرکز نیروی دریایی پایه را از اقیانوس اطلس iبه دو نقطه شمال اقیانوس هند و چین منتقل کرده چون می خواهد کنترل اقیانوس را داشته باشد.

باید تلاش بسیاری برای رشد و توسعه در زمینه دریایی با کمک همه دانشگاهیان صورت گیرد

صیاری در ادامه iبه قدرت دریایی ایران اشاره کرد و گفت: اقتدار با داشتن  قدرت دریایی بدست می آید و قدرت دریایی ایران سه ضلع شامل ناوگان نظامی، ناوگان تجاری و علم وصنعت کشور دارد که البته باید رشد بیشتری در این زمینه صورت گیرد .

وی افزود: هم اکنون در زمینه علم و صنعت دریا کشور ما در حال رشد است چنانچه در بحث ناوگان نظامی جایگاه بالایی داریم و در عرصه دریاها آزاد برای حفظ منافع و منابع ایران تلاش های بسیاری صورت گرفته است .

وی تصریح کرد:بحث اقیانوس کمک بزرگی برای اقتدار iبه نیروی دریایی iبه سمت دانشگاه ها دراز می کند و نیروی دریایی حاوی جایگاه بالایی در این زمینه است تا بتواند از تولیدات دریایی دانشجویان استفاده کند.

وی درپایان iبه نتیجه گیری در خصوص مباحث مطرح شده اشاره کرد وافزود:  برای تبدیل شدن iبه قدرت دریایی در عرصه دریا نیازمند iبه دست آوردن اطلاعات از دریاها جهت iبهره برداری از فرصت ها ،فرهنگ سازی توسعه مدنیت در نواحی ساحلی ، توجه iبه مطالعات وپژوهش های دریایی ، آموزش و پژوهش در زمینه دریا ، تربیت نیروی انسانی متخصص و همراهی نیروی دریایی و گذر از رویکرد  راهبردی و تبدیل دریا iبه محور توسعه کشور و برقراری امنیت برای حفظ منابع از جمله نتیجهی است که باید هر چه بیشتر برای رشد و توسعه دریایی iبه آن توجه کنیم./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.