دلارهایی که دود می شود

جام جم آنلاین: نفت را به هزار زحمت از دل زمین بیرون می‌کشیم، طلای سیاه را با هزار هزینه درون بشکه‌های فلزی می‌ریزیم، بشکه ‌ها را با هزار مشکل سوار نفتکش‌ها می‌کنیم و آن را به مردم جهان می‌فروشیم، به این امید که با دلارهایی که به دست آورده‌ایم، چرخ زندگی ۷۵ میلیون ایرانی را بچرخانیم.

اما بخشی از این دلارهای به زحمت به دست آمده خیلی راحت دود می‌شود و می‌رود هوا؛ می‌رود به آنجا که معاون رییس‌جمهور توضیح می‌دهد که دست‌کمی از سطل زباله ندارد.

محمدجواد محمدی‌زاده می‌گوید: ۲۵ درصد درآمد نفتی ایران دور ریخته می‌شود، اما نه به این شکل که مثلا دلارهایمان را به آتش بکشیم؛ بلکه با تولید ضایعات در بخش کشاورزی که صنعتی بسیار وابسته به دلارهای نفتی است.

طبق آمار محمدی‌زاده، در بخش محصولات کشاورزی ۱۸ درصد تولیدات ما تبدیل به ضایعات می‌شود و ۲۹ درصد محصولات باغی به همین سرنوشت دچار می‌شود؛ درست همانند صنعت طیور که ۱۲ درصد تلفات دارد و همانند شیلات که هفت درصد محصولاتش تبدیل به پسماند می‌شود.

این آمارها وحشتناک است، چون یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که فقط در این چهار بخش، هر سال ۶۶ درصد تولیدات به خاطر سوءمدیریت و پافشاری بر روش‌های سنتی و نادرست از بین می‌رود و همراه خودش در این سقوط آزاد، ۲۵ درصد درآمدهای نفتی‌مان را نیز نابود می‌کند.

آخرین باری که رییس کل بانک مرکزی درآمد سالانه نفت ایران را گزارش داد، رقم صد میلیارد دلار از زبانش جاری شد که اگر قرار باشد آن ۲۵ درصد مدنظر معاون رییس‌جمهور را از این رقم کم کنیم خواهیم دید که هر سال ۲۵ میلیارد دلار از درآمد نفتی ملت ایران فقط در بخش کشاورزی و حواشی آن از بین می‌رود.

محمدی‌زاده می‌گوید: اگر تولیدات در این بخش را بدرستی مدیریت کنیم، غذای ۱۵ میلیون نفر تامین خواهد شد و ما چشم انتظار آن روز و روزهای دیگری که باارزش‌ترین ذخیره طبیعی کشور قربانی سوءتدبیرها نشود، می‌مانیم.

مریم خباز – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.