دلایل ادامه روند نزولی بهای اونس طلا در روزهای آتی

۱۳م اسفند ،

دلایل ادامه روند نزولی بهای اونس طلا در روزهای آتی | چاپ |
یکشنبه ۱۳ اسفند ساعت ۱۴:۲۹

بینا- کارشناسان اقتصادی اعلام کردند قیمت جهانی طلا همیشه در ماههای مارس و جولای عملکرد ضعیفی دارد.
به گزارش بینا به نقل از پایگاه اینترنتی طلا /فوربس، قیمت جهانی طلا اواخر سال قبل با کاهش مواجه شد و انتظار می رفت روند کاهشی این فلز زرد در سال ۲۰۲۴ میلادی نیز ادامه یابد. سه سبب برای احتیاط سرمایه گذاران در خصوص چشم انداز کوتاه مدت قیمت جهانی طلا مطرح شده است.۱) قیمت اونس جهانی طلا همیشه در ماههای مارس و جولای عملکرد ضعیفی دارد.۲) اخیرا نظر سرمایه گذاران نسبت به خرید طلا تغییر کرده است. ۳) کاهش کنونی قیمت جهانی طلا نسبتا خفیف است .
بر اساس این گزارش، بهای جهانی طلا طی سال۱۹۷۰ میلادی قبل از رسیدن به اوج در سال ۱۹۸۰ میلادی ۴۷ درصد کاهش یافت. کارشناسان چندین سبب را برای افت بهای طلا در نیمه اول سال ۲۰۲۴ ذکر کرده اند.

کاهش بیش از حد قیمتها
در دسامبر سال قبل فرصتی برای افت قیمت جهانی طلا فراهم شد و پس از ۱۲ سال افزایش، کاهش شدیدی در قیمتها رخ داد.
افت اخیر قیمتها به شدت کاهش قیمتهای سال ۲۰۰۸ میلادی که ۲۹ درصد بود نمی رسد.
طی سالهای ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ میلادی بازار طلای آمریکا کاهش شدید قیمت طلا را تا ۳۴ درصد تجربه کرد. بهای این فلز گرانبها قبل از اینکه در سال ۱۹۸۰ میلادی هشت برابر شود وبه ۸۸۷ دلار برسد تا ۴۸ درصد درسالهای ۱۹۷۴ تا ۹۷۶ میلادی سقوط کرد.
نکته جالب توجه اینجاست که کاهش کنونی قیمتها غیر طبیعی و شدید نیست. نشانه های اخطار دهنده ای وجود دارند که حاکی از کاهش قریب الوقوع قیمتها می باشد. علاوه براین ذخیره طلا توسط بانک های مرکزی جهان بر احتیاط سرمایه گذاران در خصوص خرید طلا می افزاید.

تاثیر اتفاقهای منفی
عواملی وجود دارند که فشارهای کاهشی بر قیمت جهانی طلا را بیشتر می کنند. چشم انداز مثبت از بهبود اقتصاد آمریکا منجر به ادامه روند نزولی بهای اونس جهانی طلا خواهد شد.
همچنین بانک مرکزی آمریکا به این موضوع اشاره کرده است که به احتمال بسیار خرید داراییها را کاهش خواهد داد. علاوه بر این گسترش تراز تجاری بانک مرکزی آمریکا برای عملکرد قیمت طلا منفی خواهد بود.
البته تازه ترین گزارش ها حاکی از این موضوع می باشد که تقاضای خرید قیمت جهانی طلا رو به کاهش است. علیرغم اینکه بانک های مرکزی جهان در سال قبل تا ۴۸ درصد طلا خریداری کرده بودند تقاضای خرید طلا توسط سرمایه گذاران در سال ۲۰۱۲ میلادی تا ۴ درصد کاهش یافت .

قیمت جهانی طلا زیر ۱۵۰۰ دلار
دلایل بسیاری وجود دارد که قیمت اونس طلا بیش از این کاهش یابد. ماه مارس همیشه بدترین عملکرد قیمتی را برای طلا رقم می زند. عملکرد قیمتی طلا در سه ماهه دوم سال جاری نیز بهتر از این نخواهد بود. ماههای مارس و جولای با کاهش تقاضا برای خرید طلا مواجه می شوند.
بهای این فلز زرد در حال حاضر به سطح حمایتی اصلی خود نزدیک شده و درصورت حرکت آن به سمت دامنه ماه می در سال ۲۰۱۲ که زیر ۱۵۳۶ دلار می باشد فروش طلا با افزایش روبرو خواهد شد. سطح حمایتی بعدی طلا کانال ۱۴۰۰ دلار می باشد.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.