ده‌ها هزار تن در انگلیس کاندیدا شدن ملاله یوسف زی را برای جایزه صلح نوبل خواستار شدند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،

ده‌ها هزار تن از انگلیسی‌ها از دولت این کشور خواستند که ملاله یوسف‌زی دختر پاکستانی ۱۵ ساله را که به خاطر دفاع از حقوق دختران برای ادامه تحصیل، توسط طالبان مورد اصابت گلوله قرار گرفت، کاندیدای دریافت جایزه صلح نوبل کند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ملاله یوسف‌زی هم اکنون در شهر بیرمنگام انگلیس تحت مداوای متخصصان است.این دختر ۱۵ ساله در تاریخ ۹ اکتبر به خاطر ایستادن علیه طالبان و دفاع علنی از حقوق زنان برای تحصیل، مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

این حمله محکومیت‌های بین‌المللی گسترده را به همراه داشت و پس از آن یوسف‌زی به عنوان یک نماد قدرتمند در مقابل تلاش طالبان برای سرکوب حقوق زنان تبدیل شد.

روز جمعه، یک کمپین به رهبری زنان پاکستانی و انگلیسی از دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و سایر مقامات ارشد دولتی این کشور خواستند که یوسف‌زی را کاندیدای دریافت جایزه صلح نوبل نمایند.

“شهیده چودری”، رهبر این کمپین در بیانیه‌ای اظهار نمود: ملاله تنها نماینده یک زن جوان نمی باشد. وی صدای همه زنان و دخترانی است که تنها به خاطر جنسیت خود از تحصیل محروم می‌شوند.

بیش از ۳۰ هزار نفر نامه این درخواست را در انگلیس امضا نمودند. این اقدام به عنوان بخشی از تلاش‌های جهانی توسط مدافعان حقوق زنان برای کاندیدا نمودن یوسف‌زی جهت دریافت جایزه صلح نوبل انجام شد. کمپین‌های مشابه‌ای در کانادا، فرانسه و اسپانیا نیز بر پا شده است.

بر اساس قوانین کمیته نوبل ، تنها اشخاص برجسته مانند اعضای نهادهای ملی و دولتی قادر به کاندیداتوری می باشند.

عکس‌هایی که امروز (جمعه) از ملاله انتشار یافت، نشان می‌دهد که وی در حال خواندن کتاب است. پدر و سایر اعضای خانواده ملاله نیز به همراه وی به بیرمنگام مسافرت نموده‌اند تا به بهبودش کمک نمایند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.