دولت می تواند بازار گرانی را کساد کند؟

جوان آنلاین-سحررحیمی: لبنیات و به خصوص شیر در سلامت خانواده ها به خصوص کودکان نقش اساسی را ایفا می کند و حذف شدن این ماده غذایی از سبد خانوارها می تواند فاجعه آفرین باشد .

افزایش ناگهانی قیمت لبنیات اما کم کم می رود تا شیر را به کالایی دست نیافتنی برای قشر ضعیف و حتی متوسط جامعه تبدیل کند.

سال گذشته بود که پس از افزایش هشت درصدی نرخ محصولات لبنی در دو مرحله سوم بهمن‌ماه سال جاری نیز برخی کارخانه‌های لبنی بدون تصویب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حدود ۱۰ درصد بر قیمت‌های خود افزودند .

پس از اعلام سازمان حمایت مبنی بر بازگشت قیمت‌ها اما ، برخی از کارخانه‌ها قیمت‌هایشان را به حالت قبل بازگرداندند، اما برخی قیمت ها کم نشد و اتیکت قیمت روی برخی از محصولات تغییر نکرد. 

این در حالی بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی تأمین قیمت این محصولات به واسطه سازمان حمایت نتوانست از افزایش این قیمت‌ها جلوگیری کند. 

حالا اما با شروع سال جدید، روند افزایشی قیمت شیر ادامه دار شده است و دولتی ها که همواره افزایش قیمت این ماده غذایی مهم را تکذیب می کردند این بار با هم وارد مناقشه شده اند و تقصیر گرانی شیر را به گردن هم می اندازند. 

آخرین خبر اما از درگیری ها بر سر قیمت شیر این بود: دولت با افزایش قیمت شیر به ۷۶۰‌تومان مخالفت کرد و معاون وزیر کشور را مسوول مستقیم بررسی وضعیت تولید و تعیین قیمت شیر قرار داد تا شاید با تکیه بر تجارب مدیران کارکشته گره کور تولید و عرضه شیر باز شده و تولیدکنندگان از زیان‌دهی خارج شوند و حاشیه سود مناسب را تجربه کنند. 

بنابر این گزارش براساس برآورد دامداران و تصویب سازمان جهاد کشاورزی استان تهران قیمت تمام‌شده هر کیلو شیرخام با احتساب سود باید ۸۴۸تومان لحاظ شود و این قیمت هفته گذشته پس از بررسی در استانداری تهران و برآورد قیمت علوفه، به ۷۶۰‌تومان تعدیل و قرار شد این قیمت در ستاد تنظیم بازار مصوب و از سوی محمدرضا رحیمی ابلاغ شود. 

اما سه‌شنبه هفته گذشته به‌دلیل مختلف بودن نظرات درخصوص قیمت تمام‌شده شیرخام و لبنیات، این موضوع در ستاد تنظیم بازار بی‌نتیجه ماند و از سوی دیگر رییس ستاد تنظیم بازار نیز بر ثابت بودن قیمت ۶۳۰‌تومانی هر کیلو شیرخام که در بهمن‌ماه در این کارگروه مصوب شده بود، تاکید کرد. 

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی با بیان این موضوع گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت علوفه‌های حجیم و…، رییس ستاد تنظیم بازار قیمت علوفه را پایین‌تر از میزان فعلی عنوان کرده و معتقد است این قیمت‌ها به زودی کاهش می‌یابد لذا قیمت تمام‌شده شیرخام نیز کمتر از این میزان خواهد بود. 

به گفته وی قیمت‌های روز علوفه که از سوی شرکت پشتیبانی امور‌دام در ستاد تنظیم بازار مطرح شد مورد قبول دامداران نبوده چراکه معتقدند این قیمت‌ها در بازار بسیار بالاتر است. از سوی دیگر مسوولان امر معتقدند که قیمت علوفه و هزینه تمام‌شده شیر خام در استان تهران بالاتر از دیگر استان‌هاست لذا مقرر شد وزارت کشور قیمت علوفه و هزینه تمام‌شده شیر خام را در سراسر کشور بررسی کند. 

باکری اعلام کرد: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت کشور این موضوع را بررسی و به ستاد تنظیم بازار عنوان خواهد کرد. 

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی تصریح کرد: ‌طبق گفته رییس ستاد تنظیم بازار باتوجه به اینکه ارز دولتی برای نهاده‌های دامی برای شرکت پشتیبانی امور دام فراهم شده و همچنین فصل برداشت علوفه در کشور آغاز شده است، قیمت‌ها به زودی متعادل می‌شود و تا آبان ماه قیمت شیر خام و لبنیات نباید تغییر کند؛ به اعتقاد محمدرضا رحیمی طی نیمه اول سال‌جاری رو به ارزانی قیمت علوفه خواهیم رفت و نرخ انواع خوراک دام به یک‌سال قبل برمی‌گردد لذا دامداران متضرر نمی‌شوند. باکری معتقد است این امر چندان با شرایط فعلی محقق نیست چراکه متعادل شدن بازار زمان‌بر است و دامداران متضرر می‌شوند لذا اگر نرخ‌گذاری شیر و لبنیات ماهانه صورت گیرد و قیمت این محصولات شناور باشد ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده را در بر نخواهد داشت. مخالفت دولت با افزایش قیمت شیر در حالی است که به گفته دامداران قیمت تمام‌شده شیر به بیش از ۹۰۰‌تومان رسیده است و در صورت تثبیت قیمت‌های کنونی عرضه شیر با مشکلات بسیاری همراه خواهد شد وباید منتظر بحران عرضه شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور باشیم. 

دولت اما مقابله با گرانی و حمایت از مصرف‌کننده را دلیل این اقدام خود اعلام می‌کند و معتقد است با تعیین دستوری قیمت‌ها در بازارمی‌توان تعادل بین عرضه و تقاضا را برقرار کرد .ترفندی که تا کنون تنها موفقیت های مقطعی به همراه داشته است اما دولت حاضر نیست به شکست این ترفند اعتراف کند. 

کارشناسان اما بر این باورند تنظیم بازار و برقراری تعادل در بازار با ابزارهای موجود نه تنها به کاهش و منطقی‌تر شدن قیمت‌ها کمک نمی‌کند بلکه تورم و گرانی را نیز دامن خواهد زد.
تحلیلگران و کارشناسان تنها راه عبور از بحران کنونی را اصلاح سیاست‌ها و ساختارهای اقتصادی می‌دانند و راه دیگری برای آن متصور نیستند. دولتی‌ها اما بر این باورند برنامه‌های آنها در روزهای آتی نتیجه‌بخش خواهد بود و باید منتظر روند نزولی قیمت مواد غذایی در بازار بود. 

در هر حال با وضعیت موجود ، پیش بینی وضعیت بازار لبنیات و سایر کالاهای اساسی ممکن نیست و تنها باید منتظر ماند و دید دستور رئیس جمهور مبنی بر کاهش قیمت ها که در جلسه با استانداران بیان شد و وعده های وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش قیمت ها در چند هفته اخیر محقق می شود یا خیر؟


جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.