دو خبر از حوزه بهزیستی

دکتر ‘فرید براتی سده’ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: معتاد بهبود یافته به فردی گفته می شود که بدون مداخلات دارویی و با روش های ایمان مدار و پرهیز مدار در حال ترک و رهایی مواد از بدن خود است.

وی گفت: البته از دیدگاه بهزیستی، معتادانی که با متادون به عنوان فرآیند درمان نگهدارنده در حال ترک مواد مخدر هستند نیز جزو معتاد بهبود یافته محسوب می شوند.

این مسوول در سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته، از تعداد معتادان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد، تنها ۱۰ درصد بر روی مراحل ترک مواد و درمان باقی می مانند.

وی با بیان اینکه میزان ماندگاری معتادان در حال ترک در کمپ های ترک اعتیاد ۱۰ تا ۱۲ درصد است، گفت: سازمان بهزیستی معتادان بهبود یافته را فقط در کمپ ها و خانه های بهبودی ترک اعتیاد که مجوز فعالیتشان را از بهزیستی دریافت می کند، شناسایی خواهد کرد.

به گفته براتی، اکنون ۳۵۰ کمپ ترک اعتیاد با مجوز بهزیستی در کشور دایر است و تعداد آنها به ۵۰۰ کمپ دارای مجوز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه متاسفانه، ۹۰ تا ۹۲ درصد معتادان پس از ترک دوباره به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کنند، گفت: فرد معتاد به شدت در درون خود احساس خلاء دارد.

براتی تاکید کرد: حمایت های خانواده و اجتماع و همچنین ایجاد اشتغال و بیمه بر روی ماندگاری این افراد در درمان اعتیاد بسیار موثر است.

**اعطای بورسیه تحصیلی شهید فیاض بخش به نخبگان بهزیستی

مدیرکل دفتر امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور گفت: بورسیه تحصیلی شهید ‘محمد علی فیاض بخش’، نخستین رییس سازمان بهزیستی، به نخبگان این سازمان اعطا می شود.

حجت الاسلام و و المسلمین’علی پهلوان’ در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بورسیه تحصیلی شهید ‘فیاض بخش’، قرار است به ۱۰ نفر از نخبگان مراکز شبانه روزی و شبه خانواده تحت پوشش بهزیستی تعلق گیرد.

وی گفت: همچنین قرار است مطب این شهید بزرگوار در خیابان ۱۷ شهریور واقع در میدان شهدا پس از خریداری از سوی سازمان بهزستی، تبدیل به موزه شود.

پهلوان، همچنین از ساخت برنامه مستند در قالب ۲۶ قسمت ۱۰ دقیقه ای در مورد زندگی شهید فیاض بخش خبر داد و افزود: ساخت سریال در مورد این شهید نیازمند گذر زمان است اما برنامه ای پرمحتوا برای نشان دادن در جامعه هدف بهزیستی در نظر گرفته شده است.

وی در مورد برگزاری نخستین یادواره فرزندان شهید مراکز شبانه روزی بهزیستی با محوریت یادبود شهید ‘فیاض بخش’ در کشور گفت: این کنگره به مدت دو ماه تا ۱۵ شهریور ماه سال جاری اقدامات خود را در بحث محتوایی و شناسایی فرزندان شهید مراکز تحت پوشش خود دنبال می‌کند.

این مسوول در سازمان بهزیستی ادامه داد: علاقمندان برای ارائه مقاله، خاطره، داستان و شعر آثار خود را به سایت www.shohada-behzisti.ir ارسال کنند.

پهلوان، تعداد فرزندان شهید مراکز شبانه روزی بهزیستی در تهران را ۴۴ نفر عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود تعداد این شهدا در کشور به ۱۱۰ نفر نیز برسد.

شهید ‘محمد علی فیاض بخش’ در سال ۶۰ در دفتر حزب جمهوری اسلامی در تهران به شهادت رسید.

اجتمام**۹۱۳۴ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۵۸۹۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.