دیدار اخضر الابراهیمی و ولید المعلم در دمشق/تاکید بر وحدت ملی در سوریه

aljazeera5-7.jpg

اخضر الابراهیمی در اولین سفر خود به دمشق با وزیر امور خارجه سوریه دیدار و بر لزوم جلوگیری از خونریزی‌ها و ایجاد همبستگی میان مردم سوریه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب با آغاز ماموریت اصلی خود وارد سوریه شد و با ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه و چند تن دیگر از مقام‌های سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در اولین دیدار خود از دمشق گفت: ما به سوریه آمدیم تا با برادران سوری مذاکره کنیم. بحران بزرگی در سوریه وجود دارد ‌و من بر این باورم که این بحران رو به بدتر شدن است.

الابراهیمی در ادامه افزود: معتقدم که هیچ کس در خصوص لزوم جلوگیری از خونریزی‌ها و بازگشت صلح و هبستگی به مردم سوریه اختلاف نظر ندارد و ما امید داریم که دراین ماموریت موفق شویم.

ولید المعلم نیز در دیدار با اخضر الابراهیمی و هیات همراه وی، بر همکاری همه جانبه دمشق با سازمان ملل در سوریه، برای ثمر بخش بودن ماموریت الابراهیمی تاکید کرد.

المعلم در ادامه افزود: با وجود آنکه ماموریت الابراهیمی دشوار است، اما موفقیت ماموریت وی در گرو تغییر مواضع برخی کشورها و صداقت آنها در قبال سوریه و پایان بخشیدن به ارسال سلاح و آموزش گروه‌های تروریستی است.

وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد، سوریه با هر طرحی که منفعت مردم سوریه و ثبات آنها بدون مداخله خارجی مورد نظر باشد، همکاری خواهد کرد.

وزارت خارجه سوریه نیز در بیانیه‌ای مذاکرات میان دو طرف را مثبت و سازنده ارزیابی کرد.

از سوی دیگر، ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی در بیروت اعلام کرد که فرانسه سلاحی به مخالفان سوری نخواهد داد.

وزیر دفاع فرانسه اظهار کرد: نه امروز و نه فردا ما قصد نداریم سلاح برای مخالفان سوری ارسال کنیم و موضع فرانسه در این خصوص کاملا مشخص است. فرانسه مخالفان سوری را با سلاح مجهز نکرده و نخواهد کرد.

از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در اظهاراتی مداخله‌جویانه حمایت تهران از دمشق را محکوم کرده و مدعی شد: نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بی‌شک از بین رفتنی است و محال است که باقی بماند.

در همین راستا ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با ژان ایو لودریان در امان، پایتخت اردن اظهار کرد: موضع اردن در قبال سوریه بر ایجاد راه حل سیاسی برای بحران این کشور تاکید دارد بگونه‌ای که علاوه بر حفظ وحدت سوریه، مردم این کشور را از مشکلات و سختی‌های بیشتر دور کند.

پادشاه اردن در ادامه تاکید کرد که کشورش با پذیرش تعداد بسیاری از آوارگان سوری متحمل مسئولیتی بزرگ شده است که از توانایی اردن فراتر رفته است.

وزیر دفاع فرانسه نیز از یک بیمارستان صحرایی که پاریس ماه گذشته در اردوگاه الزعتری برای آوارگان سوری ایجاد کرده بود، دیدار کرد.

در همین حال ملک عبدالله دوم در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه از انتقال ناآرامی‌های سوریه به لبنان و احتمال تجزیه لبنان به دلیل افزایش خشونت‌های طایفه‌ای هشدار داد.

وی تاکید کرد، روند انتقال سیاسی قدرت تنها وسیله برای جلوگیری از اقدامات خشونت‌آمیز در سوریه است و منفعت مردم سوریه نیز در این امر نهفته است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.