رئیس‌جمهوری ایتالیا در اندیشه تشکیل دولت تکنوکرات

۱۶م اسفند ،

مقامات ایتالیایی اعلام کردند، رئیس جمهوری این کشور در حال بررسی تشکیل دولتی تکنوکرات است که می‌تواند راه خروجی از بن‌بست سیاسی در رم باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، به نقل از این مقامات چنین راه‌حلی زمانی عملی خواهد شد که “پی‌یر لوئیجی برسانی”، رهبر چپ میانه، پس از دریافت مجوز از “جورجیو ناپولیتانو”، رئیس جمهوری ایتالیا نتواند دولت تشکیل دهد.

یکی از این مقامات ایتالیا به خبرگزاری رویترز گفت: ناپولیتانو خواستار تشکیل دولتی گسترده است که بتواند زمانی طولانی دوام بیاورد.

برسانی رای اکثریت پارلمان را به دست آورده است و گفته است که او اولین فردی است که باید تلاش کند تا دولت تشکیل دهد، اگرچه دارای اکثریت قابل توجهی در سنا نمی‌باشد.

“بپه گریلو”، رهبر جنبش پنج ستاره در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ دولتی تکنوکرات در رسانه‌های ایتالیایی گفت که او از چنین دولتی حمایت نخواهد کرد.

او گفت که اول وزیر تکنوکرات فقط سرپوشی خواهد بود که بر مسئولیت‌های احزاب سنتی گذاشته می‌شود. این بن‌بست سبب ایجاد نگرانی در میان شرکای اروپایی ایتالیا شده است که از بی‌ثباتی که ممکن است بحران اقتصادی به همراه داشته باشد، بیمناک می باشند. پیش از اینکه “ماریو مونتی”، مامور عالی رتبه اتحادیه اروپا دولتی تکنوکرات در نوامبر ۲۰۱۱ در ایتالیا تشکیل دهد، این بحران اقتصادی ناحیه یورو را به مرز سقوط کشاند.

ناپولیتانو مسئولیت پیدا کردن خروجی از این بن‌بست را برعهده گرفته است اما رایزنی رسمی را تا بعد از ۱۵ مارس که پارلمان تشکیل شود، آغاز نخواهد کرد.

سیاستمداران از این وقفه بوجود آمده بین انتخابات پارلمانی هفته قبل و مذاکرات با ناپولیتانو برای گمانه‌زنی و بیان نظرات خود استفاده کرده‌اند.

ناپولیتانو روز سه‌شنبه از سیاستمداران خواست تا از زمان استفاده سازنده کنند و گفت: آنها وقت کافی برای مرحله آمادگی قبل از رایزنی‌های رسمی برای تشکیل دولت را دارند.

در حالیکه هیچ حزبی کنترل کامل بر سنا ندارد، گزینه‌ها برای تشکیل دولت به توافق حداقل دو دسته از سه گروه رقیب در پارلمان، حزب چپ میانه برسانی، حزب راست میانه سیلویو برلوسکنی و جنبش ۵ ستاره بستگی دارند.

گریلو مکررا مخالفت خود را با مقدمه‌چینی‌های برسانی بیان کرده است و به نظر می‌رسد که از دولت تحت رهبری وی حمایت نخواهد کرد.

روز دوشنبه “ویتو کریمی”، رهبر تازه جنبش ۵ ستاره در سنا گفت که گروه وی هیچ اطمینانی به حمایت از دولت به رهبری هر یک از احزاب اصلی نمی‌دهد اما از دولت “جایگزین سیستم حزبی” پشتیبانی خواهد کرد.

با این حال وی روز دوشنبه گفت که اظهارات وی اشتباه تفسیر شده است و جنبش از دولتی تکنوکرات حمایت نخواهد کرد. او گفت که هدف جنبش ۵ ستاره هدایت دولت توسط خود آن‌هاست.

گریلو اکثر کمپین انتخابانی خود را مشغول حمله به دولت انتخاب نشده مونتی بود. مونتی مسئول امور روزمره دولت خواهد بود تا زمانی که دولت تازه تشکیل شود، اما نمی‌تواند هیچ قانون مهمی اتخاذ کند.

مونتی از رهبران سه حزب اصلی خواسته است تا در نشستی دربارهٔ جلسه هفته آتی شورای اروپا شرکت کنند؛ این اولین دیدار رهبران احزاب مهم ایتالیا از زمان انتخابات پارلمانی خواهد بود.

اعضای حزب دموکراتیک برسانی قرار است به طور جداگانه روز دوشنبه با یکدیگر دیدار کنند تا برنامه اصلی اصلاحات در حوزه‌هایی از قبیل فساد و امور مالی حزب که وی در پارلمان مطرح خواهد کرد، بررسی کنند.

او اتحادی با برلوسکنی شکل داده است و از حزب گریلو نیز دعوت کرده تا از پیشنهاد وی حمایت کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.