رادیوتراپی باعث کاهش عود موضعی تومور می شود

در هنگام جراحی سرطان سینه انجام رادیوتراپی میزان عود موضعی را کم می کند و دیگر تاخیری که در انجام رادیوتراپی وجود دارد که حدود چهار ماه است با این روش تاخیر از بین می رود.

ناهید نفیسی، جراح عمومی و عضو گروه پژوهشی پژوهشکده سرطان پستان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: از زمانی که جراحی حفظ سینه بخصوص استفاده از تکنیک های انکوپلاستیک در جراحی سرطان سینه در حال استفاده است تمام بیماران نیاز به انجام رادیوتراپی پیدا می کنند.

وی گفت: استفاده از دستگاه های رادیوتراپی حین عمل تکنیکی است که از حدود ۱۰ سال پیش در رادیوتراپی سرطان سینه اضافه شده است.

در این روش بعد از اتمام جراحی و برداشتن تومور و مطمئن شدن از سالم بودن حاشیه ها اطراف می توان بیماران را در حین عمل رادیوتراپی کرد.

نفیسی خاطر نشان کرد: با استفاده از این روش ۲ مشکل حل می شود.

اول آنکه ناحیه ای که باید در آنجا اشعه بگیرد درست همان ناحیه ای است که تومور داخل آن است برداشته شده و دوم آن که تاخیری که از زمان جراحی تا رادیوتراپی وجود دارد (که باید شیمی درمانی انجام شود) و حدود چهار ماه است با این روش این تاخیر از بین می رود.

وی اظهار داشت: به این ترتیب این مشکل در خانم های جوان حل می شود چون در خانم های جوان سلول های اطراف بافت برداشته شده سلول های فعال تری هستند به همین دلیل در جهت احتمال عود زمانی که رادیوتراپی در این سلول ها داده می شود میزان عود را کمتر می کند انجام شده و در ۹ مرکز targit دکتر نفیسی با اشاره به اینکه در این مطالعه در انگلستان توسط را به case، targit300‌از جمله آلمان و استرالیا صورت گرفته افزود:در این مطالعه مدت ۵ سال پیگیری کردند و در این گروه که مورد رادیوتراپی قرار گرفتند میزان عود ۷/۱ درصد رادیوتراپی پس از عمل آنها انجام شد در یکی boost‌ بود در صورتی که در دو مطالعه دیگر که ۴/۳ درصد و در مطالعه دیگر ۲٫۸ درصد میزان عود موضعی این تومور بود لازم به ذکر است:

هر چند تمام بیماران بعد از عمل رادیوتراپی کل سینه را دریافت کردند.

وی اذعان داشت: بنابراین طی مطالعاتی مشخص شد که اگر رادیوتراپی حین عمل انجام شود می تواند از میزان عود موضعی تومور کم کند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.