راه اندازی شبکه ارتباطی شهری و کشوری بورس کالای ایران

۲۴اردیبهشت،

IMG_3964-1.jpg

در راستای الکترونیکی کردن فرآیند معاملات در بورس کالای ایران، توسعه صنعت کارگزاری و عدم وابستگی فیزیکی کارگزاران به ساختمان مرکزی بورس کالای ایران، شبکه ارتباطی شهری و کشوری بورس کالای ایران با همکاری وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات به عنوان زیر مجموعه کسب و کار شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا باقری اصل مدیر ICT این بورس گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های بورس کالای ایران توسعه زیرساخت‌های الکترونیک و مکانیزه کردن کلیه فرآیندهای قبل از معاملات، حین معاملات و پس از معاملات است. پیش از این به واسطه عدم توسعه این زیرساخت‌ها، حضور کارگزاران در ساختمان اصلی بورس کالا و تعامل فیزیکی با واحدهای عملیاتی این بورس الزامی بود. به همین سبب طی یک برنامه ریزی یکساله با مشارکت نمایندگان کانون کارگزاران و شرکت‌های کارگزاری، فرآیندهایی که تردد فیزیکی به بورس را الزامی می کرد، شناسایی و همراه با مهندسی مجدد فرآیندها، به صورت کاملا الکترونیک پیاده سازی شد.

وی سپس افزود : یکی دیگر از دلایلی که ضرورت راه اندازی شبکه ارتباطی شهری و کشوری بورس کالا را تایید می کرد، فضای فیزیکی محدود ساختمان بورس کالای ایران بود که به واسطه همین محدودیت، توسعه شرکت‌های کارگزاری و نیز واحدهای عملیاتی بورس غیرممکن شده بود. لیکن هم اکنون با اجرای این پروژه، کارگزاران این امکان را یافته اند که در هر نقطه ی شهر تهران و یا دیگر شهرها دفاتر خود را دایر و مبادرت به فعالیت کنند. همچنین همزمان توسعه زیرساخت های فنآوری اطلاعات و عملیات بورس کالا نیز میسر شد.

مدیر ICT بورس کالای ایران در خصوص ویژگی های شبکه ارتباطی بورس کالا گفت : در حال حاضر با همکاری وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران، شبکه امن ارتباطی مبتنی بر MPLS هم در شهر تهران و هم در کل کشور به بهره برداری رسیده است. نقطه ارتباطی بورس با زیرساخت مخابرات کشور فیبرنوری بوده و به هر میزان که شرکتهای کارگزاری و ذینفعان بورس تقاضا داشته باشد، هم برپایه زوج سیم مسی و هم فیبر نوری قابلیت توسعه در این خصوص وجود دارد.

باقری اصل خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد فوق الذکر، امکان استفاده از شبکه رادیویی و وایمکس به عنوان بسترهای پشتیبان فراهم شده است و شرکت‌های کارگزاری می توانند از این بسترها استفاده کنند . لازم به ذکر است شبکه کشوری بورس کالا در حال حاضر در تالارهای منطقه‌ای این بورس مانند تالار معاملات اصفهان افتتاح شده است و پس از تصویب دستورالعمل مربوطه، در خصوص اتصال دفاتر نمایندگی کارگزاران و شعب آنها در سراسر کشور برای توسعه فعالیت های شرکت های کارگزاری به شبکه کشوری بورس اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر ICT بورس کالای ایران در پایان گفت: به زودی در خصوص افتتاح چند سامانه عملیاتی بورس کالای ایران اطلاع رسانی خواهد شد که به طور کامل با استفاده از دانش و توانمندی متخصصان و نخبگان فناوری اطلاعات ایرانی در راستای تولید داخلی و بومی پیاده سازی شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.