رشد اقتصادی کشورهای اروپایی چقدر است؟

طی روزهای اخیر مرکز آمار کمیسیون اروپا از کاهش ۰٫۲ درصدی تولید ناخالص داخلی اروپا خبر داد. به عبارتی اقتصاد اروپا از آخرین سه ماهۀ سال ۲۰۱۱ تاکنون رشدی نداشته است. با این حال گفته می شود که قارۀ کهن اروپا هنوز در برابر بحران اقتصادی مقاومت می کند و اقتصاددانان پیشتر رقم مورد نظر را پیش بینی کرده بود. نکات قابل توجه در اطلاعات و آمار موجود وضعیت دو کشور آلمان و فرانسه است. آلمان، موتور اقتصادی اروپا شاهد افزایش ۰٫۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد فرانسه شاهد سکون بود. هرچند برای هلند نیز چشم انداز منفی پیش بینی شده است، اما این کشور با رشد ۰٫۲ درصدی فعلاً اندکی از بحران فاصله گرفته است. اتریش شاهد رشد ۰٫۲ درصدی و اسلواکی نیز شاهد ۰٫۷ درصدی در تولید ناخالص داخلی بوده است. خارج از ناحیۀ یورو، سوئد پیشقراول رشد تولید ناخالص داخلی است. این کشور با ثبت رشد ۱٫۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی رکورد همۀ کشورهای اروپا را زد. گفته می شود انگلستان نیز با افزایش ۰٫۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی از بحران نجات یافته است.
وضعیت ضعیف ترها همچنان وخیم است
اما وضعیت اقتصادی در کشورهای ضعیف تر همچنان رو به وخامت است و باید به سراغ نیمۀ خالی لیوان اروپا یعنی کشورهایی که با بحران بودجه و بدهی دست و پنجه نرم می کنند، رفت. در این میان ایتالیا شاهد کاهش ۰٫۷ درصدی در تولید ناخالص داخلی، اسپانیا ۰٫۴ درصدی، قبرس ۰٫۸ درصدی و پرتغال ۱٫۲ درصدی بوده است. این در حالی است که ناظران نسبت به سرعت وخامت اقتصاد پرتغال هشدار داده اند. وضعیت اقتصادی بلژیک نیز چندان تعریفی ندارد. این کشور نیز شاهد کاهش ۰٫۶ درصدی در تولید ناخالص داخلی خود بوده در حالیکه میزان تولید در دو ماه قبل از آن شاهد افزایش ۰٫۲ درصدی بوده است.
اما طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار کمیسیون اروپا کاهش تولیدات صنعتی در اروپا بسیار قابل توجه بوده است به گونه ای که شاخص تولیدات صنعتی در ۲۷ عضو اتحادیه اروپا ۰٫۶% کاهش یافته است، مسئله ای که در صورت تداوم، ناظران نسبت به آن ابراز نگرانی کرده اند.
کارشناسان کامرس بانک معتقدند که رشد اقتصادی آلمان به اندازه ای نیست که بتواند ناحیۀ یورو را رشد منطقۀ یورو را بالای صفر نگاه دارد. در نهایت اینکه کارشناسان معتقدند نباید منتظر آلمان بود که ناحیۀ یورو را در سه ماهۀ چهارم از وضعیت موجود نجات دهد. جاناتان لویز، رییس اقتصاددانان در موسسل کاپیتال اکونومیست می گوید: برای رشد اقتصادی، اروپا در وهلۀ اول باید راهکاری برای بدهیهای دولتی پیدا کند.
اینفوگرافیک ذیل رشد اقتصادی کشورها را به تصویر کشیده است:

لزاکو/۱۶ آگوست ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.