رشد تخلیه و بارگیری در بنادر کشور/ ساخت ۶۰ بندر چند منظوره کوچک در جنوب

۱۴ام بهمن ،

معاون وزیر راه و شهرسازی از رشد تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور در ۱۰ ماهه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج‌فارس، سید عطاءالله صدر، همزمان با آغاز دهه مبارک فجر در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت بندرگاه چندمنظوره بندر خمیر اظهار کرد: ایران در منطقه خاصی قرار گرفته که خلیج‌فارس در جنوب و دریای خزر در شمال آن قرار دارند و از یک سوم مرز دریایی برخوردار است.

او با بیان اینکه ۵۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی در کشور وجود دارد تصریح کرد: متأسفانه از این ظرفیت غیرقابل انکار استفاده نشده، چراکه سیاست‌های ما در قبل بیشتر برّی بوده و به دریا توجه چندانی نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: نبود مدیریت در شهرها و مناطق ساحلی سبب کوچ مردم از سواحل و آمدن آنها به مناطق مرکزی و قسمت‌های خشکی کشور شده به طوری که بسیاری از شهرها و مناطق ساحلی متروکه و خالی از سکنه شده‌اند.

صدر با اشاره به اینکه ۲۵۰ بندر تجاری، صیادی، صنعتی، نفتی و اختصاصی در سواحل مختلف جنوبی و شمالی کشور فعالیت می‌کنند تصریح کرد: هشت بندر اصلی تجاری در جنوب و سه بندر در شمال به عنوان بنادر اصلی ایران محسوب می‌شوند که این ۱۱ بندر ۱۷۲ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارند و این در حالی است که ما در اوایل انقلاب تنها ۱۹ میلیون تن ظرفیت داشتیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تحریم‌های سنگین در حوزه بنادر کشور خاطر نشان کرد: سال قبل علی‌رغم وجود این محدودیت‌ها ۱۳۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری داشتیم.

به گفته وی در ۱۰ ماهه امسال نیز ۷٫۳۶ درصد رشد تخلیه و بارگیری در بنادر کشور داشته‌ایم که این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هرمزگان، استان مهمی در کشور محسوب می‌شود و نقش مهمی در سطح ملی و منطقه‌ای دارد گفت: ۹۰ درصد عملیات کانتینری کشور از بنادر هرمزگان انجام می‌شود که این نشانه اهمیت بسزای این استان است.

وی با اشاره به اینکه در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری و با دستور رئیس جمهوری هم‌اکنون ۶۰ بندر چند منظوره کوچک در سواحل جنوبی کشور در دست ساخت است خاطرنشان کرد: تا قبل از پایان سال جاری ۴۰ مورد از این بنادر کوچک و مردمی به بهره‌برداری می‌رسد.

صدر اضافه کرد: در بسیاری از نقاطی که حتی ممکن است بسیاری از دریانوردان و مسوولان هم نسبت به شناخت آن آگاهی نداشته باشند بنادر کوچک و مردمی در حال ساخت است که این امر سبب بازگشت جمعیت و مردم به مناطق کمتر توسعه یافته شده است.

او با بیان اینکه دو میلیارد دلار سرمایه سازمان بنادر و به همین میزان سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش‌های مختلف بندری در حال اجرا است اضافه کرد: هر بندر کوچک مردمی حدود پنج میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی اضافه کرد: یکی از این ۶۰ نقطه بندر خمیر است که با توجه به جمعیت آن باید تأثیر خوبی در منطقه داشته باشد.

صدر با اشاره به احداث بندرگاه چند منظوره بندر خمیر اضافه کرد: راه دسترسی به این بندر نیز باید دستور کار قرار بگیرد و البته ۱۸ ماهی که برای ساخت این بندر اضافه شده قرارداد با پیمانکار است و ما توقع داریم که مدت زمان ساخت این پروژه به حداکثر ۱۰ ماه تا یکسال کاهش یابد.

صدر به توسعه حمل‌ونقل مسافری در کشور اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت مسافری را به ۱۳ میلیون نفر رسانده‌ایم و سال قبل نیز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر تردد دریایی داشته‌اند که البته این ظرفیت باید افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از منابع غنی آبزیان نیز باید استفاده کنیم تصریح کرد: شناورهایی از کشورهای دیگر به آب‌های ما می‌آیند و ماهیگیری می کنند و ذخایر ما را می‌برند که این امر مستلزم تقویت و توسعه بخش شیلات است.

وی به توسعه ناوگان و ارائه تسهیلات ارزان قیمت بانکی به متقاضیان شناورهای مسافری و باری اشاره کرد و گفت: تسهیلات لازم جهت خرید این شناورها با بهره صفر درصد و حتی بدون کارمزد بانکی ارائه می‌شود و متقاضیان می‌توانند با درخواست این تسهیلات را دریافت کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.