رشد ۷ برابری تولید علم کشور از سال ۸۴ تاکنون

۲۴م اسفند ،

545-5.jpg

وزیر علوم با اشاره به رشد هفت برابری تولید علم کشور از سال ۸۴ به بعد، گفت: ایران در جایگاه پانزدهم تولید علم جهان قرار گرفت.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر کامران دانشجو با اشاره به رتبه اول علمی ایران در منطقه خاورمیانه، در تبین پیشرفت‌های آموزش عالی کشور، گفت: در سال ۱۳۸۴، سه دهم درصد تولید علم دنیا مربوط به جمهوری اسلامی ایران بود که این میزان در سال ۹۱ تاکنون به ۱/۲ دهم درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به رشد هفت برابری تولید علم کشور از سال ۸۴ تا ۹۱، اظهارکرد: این درحالیست که جمعیت ایران تنها یک درصد جمعیت دنیاست، بنابراین تولید علم کشور از درصد جمعیت خود در دنیا بالاتر است.

دانشجو با اشاره به سرعت رشد ۱۱ تا ۱۳ برابری تولید علم ایران نسبت به دنیا، گفت: از لحاظ سرعت رشد تولید علم ایران در دنیا رتبه اول را دارد و در سال ۲۰۱۲ در نمایه اسکوپوس بیش از ۳۷۰۰۰ مقاله توسط جامعه دانشگاهی ایران ثبت شده است، همچنین ایران در سال ۲۰۱۲ در این نمایه رتبه ۱۷ جهان را داشت که در سال ۲۰۲۴ تاکنون با تولید بیش از ۶۰۰۰ مقاله در جایگاه پانزدهم جهان قرار دارد.

وی افزود: در سال ۲۰۱۲ در پایگاه علمی ISI بیش از ۲۶۶۰۹ مقاله توسط دانشمندان کشور ثبت شد و ایران در رتبه ۲۰ جهان قرار داشت که از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی تاکنون با تولید حدود ۳۰۰۰ مقاله در جایگاه ۱۷دنیا قرار دارد، در حالیکه ترکیه به عنوان رقیب اصلی منطقه‌ای ایران در جایگاه ۱۹جهان جای گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۲ بیش از ۷۰ هزار مقاله بدون تکرار توسط دانشمندان ایرانی در مجلات معتبر جهانی و در پایگاه‌های علمیISI SCOPUS و isc ثبت شده است، تصریح کرد: این میزان پیشرفت نشان می‌دهد دانشگاه‌های ما با جدیت به دنبال تولید علم می باشند و این کار توانمندی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و هوش بالای دانشجویان ایرانی را نمایان می‌سازد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه رشد تولید علم، متاثر از توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها است، اظهارکرد: چرا که بخش بسیاری از این مقالات با همکاری اعضای هیات علمی و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی و از پایان‌نامه‌های دانشگاهی استخراج می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.