کاهش هفت درصدی ارزش لیر ترکیه

سقوط ارزش لیر ترکیه بعد از کاهش هفت درصدی در روز گذشته و رسیدن به پایین‌ترین حد با تزریق دلار به بازار متوقف شد.

کاهش هفت درصدی ارزش لیر ترکیه

به گزارش ممتاز نیوز، لیر ترکیه روز گذشته با سقوط هفت درصدی رکورد جدیدی را مقابل دلار آمریکا ثبت کرد، اما بانک مرکزی این کشور در طول روز تلاش کرد این روند را مهار کند.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که برای چهارمین بار در دو هفته گذشته اقدام به تزریق دلار به بازار کرده است.

این نهاد هفته گذشته توانست نرخ برابری دلار آمریکا را زیر ۱۴ لیر نگه دارد اما این هفته نرخ برابری دلار آمریکا تا نزدیک ۱۵ دلار افزایش یافت.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که اصرار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بر کاهش نرخ بهره در شرایط صعود نرخ تورم علت اصلی کاهش نرخ برابری لیر است. این موضوع باعث کاهش قدرت خرید عمومی مردم ترکیه و سطح رفاه عمومی در این کشورشده است.

طبق محاسبات بانکدارانی که داده‌های رسمی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، بانک مرکزی ترکیه تنها در روز دوشنبه ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار به بازار تزریق کرد این در حالی است که کل رقم سه تلاش قبلی این نهاد، ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

این اقدام باعث شد تا نرخ برابری هر دلار در مقابل لیر تا ۱۳.۸۱ تا ساعت ۱۵:۴۷ به وقت گرینویچ کاهش یابد اما ارزش واحد پول ترکیه همچنان از ابتدای ماه گذشته تاکنون با ۳۱ درصد کاهش روبرو شده است. نرخ برابری هر یورو در مقابل لیر نیز امروز در بالاترین سطح به رقم ۱۶.۴۴ لیر رسید اما در نرخ برابری ۱۵.۶۰ در آخر وقت امروز تثبیت شد.

برخی منابع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به آشفتگی بازار با شهاب کاواجی‌اوغلو، رئیس بانک مرکزی، نورالدین نباتی، وزیر دارایی و روسای بانک‌های دولتی در استانبول گفت‌وگو کرده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.