رضاشاه به روایت ۴ بازیگر

۱۲ام بهمن ،

جام جم آنلاین: رضاشاه جزو اشخاصی است که در تاریخ معاصر این سرزمین نامش فراوان به گوش می‌خورد. او بنیانگذار سلسله پادشاهی پهلوی است که تا پیش از کودتا و پایان ‌دادن به سلطنت و پادشاهی زیان بخش و نافرخنده قاجار، رضاخان میر پنج خوانده می‌شد.

در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب آثار مختلف تلویزیونی با موضوع تاریخ معاصر ساخته شده که بخشی از این سریال‌ها به زندگی رضاشاه اختصاص داشته است.

داوود رشیدی، اولین بازیگری است که در فیلم سینمایی «کمال‌الملک» به نویسندگی و کارگردانی زنده‌یاد علی حاتمی، نقش رضاشاه را بازی کرد.

با آن‌که داوود رشیدی در چند نمای کوتاه در این فیلم سینمایی حضور داشت، اما بازی محکمی ارائه کرد. تصویری که او از این شخصیت ارائه کرد برای مخاطبان کاملا باورپذیر بود.

رشیدی دیالوگ‌هایش را محکم می‌گفت تا خودرای بودن رضاشاه را به زیـبایی به تصویر بکشد. چهره‌پردازی دقیق جلال‌الدین معیریان و دیالوگ‌های وزین زنده‌یاد علی حاتمی و بازی خوب رشیدی، این فیلم را به آثار خوب این بازیگر تبدیل کرد.

محمدرضا ورزی هم در سریال تلویزیونی «عمارت فرنگی» روایتگر بخشی از زندگی رضاشاه بود. داستان این سریال با امضای قرارداد ۱۹۱۹ آغاز می‌شود که وثوق‌الدوله آن را به سرانجام ‌رساند، اما شهید مدرس بشدت با آن مخالف بود و این مخالفت سبب به وجود آمدن موجی از اعتراض‌هایی ‌شد که وثوق‌الدوله را وادار به لغو قرارداد کرد.

در این سریال احمد نجفی، ایفاگر نقش رضاشاه بود. او برخلاف داوود رشیدی نتوانست با بازی این شخصیت نقش ماندگاری از خودش به جا بگذارد و به رغم تصور همگان شاهد یک بازی معمولی از او بودیم. گرچه نجفی تلاش کرد با صدای خش‌دار، قلدری رضاخان را به نمایش بگذارد، اما در ماندگاری این نقش چندان موفق نشد.

سعید راد، سومین بازیگری است که در سریال تلویزیونی «در چشم باد» به نویسندگی و کارگردانی محمدجعفر جوزانی نقش رضاشاه را بازی کرد. او توانست با بازی درخشان خود در این نقش، نام خود را در فهرست بازیگران نقش‌های متفاوت تلویزیون ثبت کند.

راه رفتن، بیان و حرکات او در سریال در چشم باد کاملا شبیه رضاشاه بود و توانست به زیبایی خصلت‌های قلدرمآبانه و زورگویی رضا خان را با حرکات درست در بازی به نمایش آورد.

جعفر دهقان، چهارمین بازیگری است که در سریال تلویزیونی «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی نقش رضاشاه را بازی می‌کند. او با یک گریم سنگین این روزها مشغول بازی در این سریال است. حال باید به انتظار نشست و این مجموعه را دید که دهقان در این سریال چگونه رضاشاه را به تصویر می‌کشد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.