رفع تصرف بیش از ۲۲ هکتار از زیستگاه های گوزن زرد ایرانی از دست زمین خواران

اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: طی ۲ سال قبل این اراضی در حاشیه رودخانه دز به تصرف زمین خواران در آمده بود که با پیگیریهای مستمر آزاد شد.

لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: این اراضی که ۲۲٫۵ هکتار است از اراضی تصرفی منطقه حفاظت شده دز می باشد با صدور داد نامه از سوی شعبه رسیدگی کننده پرونده از دست متصرفین آزاد و رفع تصرف شد.
وی ادامه داد: ۲ سال قبل گروهی از اشخاص سود جو در حاشیه غربی دز با فراهم سازی آثار و شواهد چه در روی زمین و چه به صورت مکتوب اقدام به تصرف عدوانی کرده بودند که پس از حضور کارشناسان و رای دادگاه رفع تصرف شد.
وی در ادامه افزود: سعی داریم تابلوهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان را نصب کنیم و اقدام به احیای پوشش گیاهی از دست رفته کنیم و از تصرف دوباره آن جلوگیری کنیم.
لاهیجان زاده این اراضی را جزو زیستگاههای ارزشمند گوزن زرد ایرانی بر شمرد و اظهار داشت: این جنگل نیمه گرم سیری در حاشیه رودخانه دز از زیست گاههای ارزشمند انواع گونه های گیاهی و جانوری با مساحت ۱۷ هزار هکتار تحت عنوان پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز ثبت شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تنها در حاشیه جنگل دز توانسته ایم ۲۸ هکتار از اراضی تصرف شده را آزاد کنیم.
وی در ادامه با اشاره به نجات ۱۵۰ قطعه لاک پشت خشکی زی و آب زی در بندر ماهشهر گفت: این لاک پشت ها از نوع لاک پشت خشکی زی و آب زی بوده که به سبب نامعلومی در کانال فاضلاب شهید چمران از توابع شهرستان ماهشهر گرفتار شده بودند که توسط یگان حفاظت نجات یافته و در حاشیه رودخانه جراحی که زیستگاه اصلی آنها می باشد آزاد شدند.
وی همچنین از دستگیری ۳ شکارچی متخلف خبر داد و گفت: ۳۳۸ قطعه پرنده از متخلفین در آبادان کشف و ضبط شد و در زیستگاه طبیعی خود رها شدند.
لاهیجان زاده در پایان خاطر نشان کرد :متخلفین سعی داشتند این پرندگان را که از انواع طوطی، مرغ مینا، و بلبل خرما می باشند از استانهای شمالی به خارج از کشور منتقل کنند که پس از دستگیری تحویل مراکز قضایی شدند./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.