تولد اولین گوزن زرد ایرانی در دامنه یافته کوه خرم آباد

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: با گذشت سال‌ها دوری از زیستگاه و خاستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی، اولین گوساله این گونه در دامنه‌های یافته کوه خرم آباد متولد شد.

تولد اولین گوزن زرد ایرانی در دامنه یافته کوه خرم آباد

به گزارش ممتاز نیوز از روابط عمومی حفاظت محیط زیست لرستان علی سالاروند افزود: این تولد بعد از گذشت سال‌ها دوری از زیستگاه و پشت سر گذاشتن خطر انقراض نسل رخ داد.

وی اظهار داشت:در سال ١۴٠١ و در راستای حفظ و احیای این گونه ارزشمند و در خطر انقراض، تعداد ١٠ رأس گوزن زرد ایرانی از ۲ سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی دشت ناز ساری و مرکز ایثار کرج به استان لرستان و دامنه های زاگرس که زیستگاه و خاستگاه اصلی این گونه در گذشته بوده است، انتقال داده شد.

سالاروند ادامه داد: گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش فجر صفای کشت و صنعت لرستان واقع در دامنه‌های یافته کوه خرم‌آباد حفاظت و نگهداری می‌شود که این سایت نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور و در راستای حفاظت مشارکتی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش و ذخایر ژنتیکی به شمار می رود.

وی افزود: یک رأس از گوزن‌های ماده که در فصل جفت‌گیری باردار شده بود در فصل زادآوری در تاریخ ٢٣ اردبیهشت ماه ١۴٠٢ در سایت تکثیر متولد شد.

این مسئول همچنین گفت که امیدوار است امکان زادآوری یکی دیگر از گوزن‌ها وجود داشته باشد.

سالاروند گفت: گوساله تازه متولد شده در شرایط مناسب و پایداری قرار دارد که توسط مسئولان سایت و دامپزشک مربوطه به همراه مادر تحت مراقبت است و شرایط زیستی و بستر مناسب برای زادآوری و رشد آن توسط کارشناسان زحمتکش این اداره کل و مجموعه کشت و صنعت فجر صفا لرستان، فراهم شده است.

انتهای پیام/


استانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.