روزهای انقلاب به روایت رادیو

۲۵م دیماه ،

جام جم آنلاین: نمایش‌های بمب دستی، تماشای آزادی، دندان شیر، همگی با همیم، کتابفروشی آرمان، مدرسه انقلاب، نوای انقلاب، الف آزادی، مرد و مردونه، گل باران، تیرباران، چرخ و چاله و خانه امام به سردبیری ویدا دانشمند و نویسندگی محمدرضا قلی‌پور تولید شده است. این نمایش‌ها دهه فجر از رادیو نمایش پخش می‌شود.

نمایش «بمب دستی» دربارهٔ مشروب فروشی ارمنی به نام واروژ است که توبه کرده و تصمیم می‌گیرد از شیشه‌های خالی شده مشروب برای ساختن کوکتل مولوتف و همراهی با انقلابیون استفاده کند.

نمایش «تماشای آزادی» روایتگر رضا یک مبارز زندانی دوران انقلاب است که با گشایش زندان‌ها پس از انقلاب دچار وحشت خروج از زندان شده اما با به یاد آوردن دخترش، آزادی را باور می‌کند. داستان نمایش «دندان شیر» دربارهٔ یک شکنجه‌گر ساواک است که پس از کشیدن تمام دندان‌های یک مبارز که جرمش شکستن دندان‌های مجسمه شیر جلوی دادگستری است، متوجه می‌شود که مجرم را کشته است و…

نمایش «تیرباران» دربارهٔ اعدام یک انقلابی و نمایش «چرخ و چاله» هم روایتگر ماجراهای کسانی است که در تظاهرات شرکت می‌کنند.

نمایش «همگی با هم هستیم» روایتگر سربازی است که فکر می‌کند انقلابیون می‌خواهند او را بکشند اما متوجه می‌شود آنها به جای گلوله در تفنگ‌هایشان گل می‌گذارند.

ماجرای «کتابفروشی آرمان» در یک کتابفروشی اتفاق می‌افتد که صاحب آن به سبب پخش کتاب‌های انقلابی توسط ساواک دستگیر شده، اما شاگرد کتابفروش همه محتوای کتاب‌ها را از حفظ است و آنها را در اختیار دیگران می‌گذارد.

نمایش «مدرسه انقلاب» دربارهٔ ناظم مدرسه‌ای است که تلاش می‌کند دانش‌آموزان کلاس کسی را که عکس شاه را از بالای تخته کلاس پایین آورده معرفی کنند، اما نمی‌تواند.

نمایش «نوای انقلاب» روایتگر نوار فروشی است که بر روی همه نوارهای مغازه‌اش سخنرانی‌های امام را ضبط کرده و به صورت صلواتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

نمایش «الف آزادی» دربارهٔ دو مبارز انقلابی است که در حین شعارنویسی بر دیوار نیروهای ساواک به آنها شلیک کرده و فقط یکی از آنها موفق به فرار می‌شود.

نمایش «گل باران» دربارهٔ گلفروشی است که همه گل‌های مغازه‌اش را می‌دهد تا بر سر راه آمدن امام (ره) به وطن بگذارند.

نمایش «مرد و مردونه» دربارهٔ مرد انقلابی است که محکوم به اعدام شده است و نمایش «خانه امام» هم روایتگر یاران امام است که پس از پیروزی انقلاب به دنبال خانه‌ای برای امام می باشند.

نمایش‌های خوشامدگویی، ماشین چاپ، چرخ یوسف، آلبوم عکس، ساعت، حکومت نظامی و آهنگ انقلاب به سردبیری ویدا دانشمند و نویسندگی فرشته فرشاد هم تولید شده و در ایام دهه فجر از رادیو نمایش پخش خواهد شد.

داریوش روحی هم متن نمایش‌های دینام، فرار به سوی مردم، ایستگاه آخر، صدایی که می‌شنوید، ماموریت انجام شد، روپوش خونی، بقالی که بنا شد، این همه ضبط صوت، کوچه امن، کدام کچل، فیلم رادیولوژی، تیر برق، تازه مد و پیغام پدر را نوشته است. این نمایش‌ها به سردبیری ویدا دانشمند ضبط شده و ایام دهه فجر از رادیو نمایش پخش می‌شود.

نمایش‌های «بچه» و «هویدا در مسجد» به سردبیری شهرام میرشکاک و نویسندگی مینا زرپور از دیگر نمایش‌های رادیو برای ایام دهه فجر است. ماجرای نمایش «بچه» به درگیری‌های قبل از انقلاب اختصاص دارد.

داستان نمایش هویدا در مسجد هم دربارهٔ هویدا است که در شب عاشورا تصمیم می‌گیرد به مسجدی در مرکز بازار تهران برود و در مراسم عزاداری شرکت کند.

نمایش «بن‌بست مشقی» هم به سردبیری ویدا دانشمند و نویسندگی بهار طاهری داستان دو خواهر است که در تظاهرات با یک سرباز روبه‌رو می‌شوند.

دو نمایش در رادیو فرهنگ

نمایش «آن پرستو» به سردبیری مجید نظری‌نسب و نویسندگی مرضیه رشیدبیگی در پنج قسمت برای پخش در ایام دهه فجر از رادیو فرهنگ آماده شده است. پخش این نمایش از چهاردهم بهمن آغاز می‌شود. این نمایش به مقطعی از زندگی شهید ستاری فرمانده نیروی هوایی می‌پردازد.

پخش نمایش «قتل در چاپخانه مرکزی» به سردبیری مجید نظری‌نسب و نویسندگی مهام میقانی در پنج قسمت از بیست و یکم بهمن از رادیو فرهنگ آغاز می‌شود. داستان این نمایش دربارهٔ نقیبی بازپرس اداره آگاهی است که در جریان قتل مهتدی مدیرمسول روزنامه دوران قرار می‌گیرد.

زیرخاکستر خیس در رادیو جوان

نمایش‌های «دیوار» و «زیر خاکستر خیس» به سردبیری محسن قصابیان و نویسندگی جعفر غلامپور برای دهه فجر رادیو جوان ضبط شده است. نمایش «دیوار» که دوازدهم بهمن پخش می‌شود، دربارهٔ شعاری است که روی دیوار یک مدرسه نوشته می‌شود.

نمایش «زیر خاکستر خیس» هم بیست و نهم بهمن از این رادیو پخش می‌شود. داستان این نمایش هم دربارهٔ ارسلان است که در آستانه مرگ قرار دارد و اعتراف می‌کند در روز قیام تبریز، مرتکب گناهی شده است.

تعبیر خواب سفید در رادیو سلامت

نمایش محرم عزیز به سردبیری مجید حیدری و نویسندگی رضا شاه‌بداغی برای دهه فجر آماده شده است. این نمایش در شش قسمت از چهاردهم بهمن پخش می‌شود. داستان نمایش هم دربارهٔ یک خانواده مذهبی است که درگیر مبارزات انقلاب می‌شوند.

نمایش «یادگار سال‌های رنج» به سردبیری بابک صفی‌خانی و نویسندگی مریم فتحی در ده قسمت تولید شده است. این نمایش روایتگر زندگی مردی است که بیگناه زندانی شده و مدتی قبل از انقلاب آزاد می‌شود.

نمایش «یار محراب» در شش قسمت به سردبیری و نویسندگی ملیحه مرادی جعفری تولید شده و داستان آن دربارهٔ یک کشاورز آذربایجانی است که درگیر ماجراهای انقلاب می‌شود.

نمایش‌های «موریانه» و «گمشده» به سردبیری ملیحه مرادی جعفری و نویسندگی رویا افشار برای دهه فجر آماده شده است.

نمایش موریانه در هفت قسمت دربارهٔ طلعت زنی است که در یک باغ زندگی می‌کند. او در دهه سی برای مبارزان انقلابی قایق می‌ساخته تا آنها بتوانند از دست ماموران فرار کنند. این نمایش از چهاردهم بهمن ماه پخش می‌شود. نمایش گمشده هم در هفت قسمت از بیست و یکم بهمن ماه روی آنتن رادیو البرز می‌رود.

نمایش «آن روزی که جمعه بود» به سردبیری محسن قصابیان و نویسندگی جعفر غلامپور چهاردهم بهمن از صدای آشنا پخش می‌شود. داستان این نمایش دربارهٔ غدیر است که بعد از هفت سال اسارت با اولین گروه آزادگان به میهن بازمی‌گردد.

نمایش خواب سفید در ۱۲ قسمت به سردبیری ندا هنگامی و نویسندگی زهرا کولیوند آماده شده است. این نمایش دربارهٔ خانواده فقیری در بیرجند است که درگیر ماجراهای انقلاب می‌شوند. این نمایش برای پخش از رادیو تهران آماده شده است.(جام جم)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.