روزه داران برای رفع تشنگی از آب لیموی تازه و طبیعی استفاده کنند

افراد روزه دار برای رفع تشنگی از آب لیموی تازه و طبیعی استفاده کنند.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، با بیان اینکه بیماریهای قلبی عروقی و سرطان در جوامع به دلیل نوع تغذیه و شیوه زندگی رو به افزایش است، گفت: تصور اینکه روزه داری حذف یک وعده غذایی است اشتباه است و در این ماه تنها ۲۰ درصد کمتر نسبت به روزهای عادی کالری دریافت می کنیم.
 
مهندس حسین مکرمی رستمی با اشاره به اینکه در روزهای عادی سال، هنگام صرف غذا قند و چربی در بدن از جمله کبد و عضله ذخیره می شود و  فرصتی برای سوزاندن آنها وجود ندارد، تصریح کرد: در زمان روزه داری بدن فرصت می یابد چربی و قند  ذخیره شده را مصرف نماید که این امر درکاهش بیماریهای قلبی، دیابت و چاقی موثر است.
 
وی بوی بد دهان را ناشی از سوختن چربی در بدن عنوان و تصریح کرد: ضروری است افراد در ماه رمضان برخی ازنکات غذایی را به منظور حفظ سلامت بدن رعایت کند.
 
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه افراد در زمان افطار از صرف غذاهای سنگین پرهیزکنند، بیان داشت: بهترین نوشیدنی در زمان افطار ، آب ولرم، چای کم رنگ به همراه  مواد قندی طبیعی مانند خرما، توت خشک و کشمش است.
 
وی وجود فیبر و املاح را از دلایل استفاده از مواد قندی طبیعی در زمان افطار دانست و گفت: مصرف سوپهای رقیق، نان و پنیر و سبزی، گردو با فاصله زمانی مناسب بعد از افطار به عنوان شام توصیه می شود.
 
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بر استفاده از ۵ گروه غذایی اصلی از جمله غلاتها، نانها، گوشت، حبوبات ومیوه و سبزیجات در ماه رمضان تاکید و تصریح کرد: به دلیل ایجاد سوء هاضمه افراد مصرف غذاهای سرخ کردنی را به حداقل برسانند.
 
مکرمی با بیان اینکه مصرف ۲۴۰ سی سی معادل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در در ماه رمضان مصرف شود، افزود: مواد کافیین دار مانند چای، قهوه و برخی از نوشابه ها به دلیل از بین بردن آب بدن توصیه نمی شود.
 
وی با تاکید بر اینکه افراد در خوردن سحری بی تفاوت نباشند، افزود: در صورت نخوردن سحری، در زمان افطار گرایش به مصرف مواد قندی افزایش می یابد که درنتیجه منجر به چاقی فرد می شود.
 
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت:  افراد در زمان سحر سعی کنند غذاهای خشک به دلیل وجود ادویه و  نبود مایعات کمتر مصرف کنند.
 
وی به افراد توصیه کرد: در ماه رمضان از غذاهای تازه و گرم  همچنین کم کالری استفاده کنند و افزود: فاصله زمانی صرف شام تا سحر باید حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باشد./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.