«زیارت غدیریه» امام هادی(ع)؛ گنجینه دلایل قرآنی و روایی بر ولایت امیرالمؤمنین (ع)

اردیبهشت ۱۴۰۳

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور، زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه را از جمله یادگارهای معنوی امام علی النقی(ع) برشمرد و اظهار کرد: زیارت غدیریه انشای ایشان در مدینه و در زمان انتقال به سامرا بوده و حاوی استدلالات قرآنی، تاریخی و روایی بر ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) است.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پور، زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه را از جمله یادگارهای معنوی امام علی النقی(ع) برشمرد و اظهار کرد: زیارت غدیریه انشای ایشان در مدینه و در زمان انتقال به سامرا بوده و حاوی استدلالات قرآنی، تاریخی و روایی بر ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) است.

حیله معتصم عباسی علیه امام هادی(ع)

حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی رفیعی پور، رئیس مؤسسه «پیام امام هادی(ع)»، در گفت وگو با خبرگزاری قرآنی ایران، اظهار کرد: مقام و جایگاه حضرت امام علی النقی الهادی(ع) آن قدر والا و رفیع بوده و هست که در زمان حیات پدر بزرگوار ایشان، امام جواد(ع)، خلیفه زمان یعنی معتصم عباسی، درصدد بود که ایشان را نسبت به پدر و اجداد بزرگوارشان بدگمان کند.

وی در ادامه این مطلب عنوان کرد: خلیفه زمان با این قصد نامه ای به والی مدینه می نویسد تا ناصبی ترین عالم مدینه را استاد علی بن محمد(ع) قرار دهد و ایشان را از همان کودکی نسبت به ائمه اطهار(ع) بدبین کند. پس از نگارش این نامه حاکم مدینه، یکی از بزرگان علمای آن شهر یعنی جنیدی را برحسب ظاهر استاد قرآن و معارف دینی امام(ع) قرار می دهد؛ زمانی که امام هادی(ع) ۶ یا ۷ ساله بوده اند.

اذعان جنیدی به مقام علمی امام هادی(ع) در دوران کودکی

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: زمانی که جنیدی کار خود را آغاز می کند تا قرآن را به امام هادی(ع) تعلیم دهد، امام(ع) او را خطاب قرار می دهند که از کدام قسمت می خواهی آغاز کنی؟ تأویل آیات، ادبیات آیات، تاریخ آیات یا … . هر هفته  که جنیدی به محضر ایشان می رسید، ارادتش نسبت به امام(ع) بیشتر می شد و دانش امام(ع) روز به روز سبب حیرت و شگفتی او می شد.

وی در ذکر ادامه این ماجرا افزود: روزی حاکم وقت از جنیدی می پرسد که این کودک (امام هادی(ع)) تحت تعلیم و آموزشت چگونه است؟ جنیدی از این تعبیر برآشفته می شود و می گوید: می گویی این کودک؟! و نمی گویی این پیر! نمی دانم این کودک، این علم ها را در این مدینه از کجا آورده است؛ داناتر از من نسبت به علم و ادب در مدینه نیست، اما هرچه را من می خواهم بگویم، بهتر، کامل تر و صحیح تر از آن را این کودک به من می گوید! و جنیدی پس از مدتی شیعه می شود.

نمایندگانی در کشورهای مختلف حتی در دوران حصر

حجت الاسلام رفیعی پور در ادامه سخنان خود بیان کرد: علاوه بر مقام والای علمی امام(ع) که حتی از زمان کودکی ایشان نمایان بوده است، باید به اداره امت اسلامی توسط ایشان با وجود تمام حصرها و محدودیت ها نیز اشاره کرد. زمانی که امام(ع) را به سامرای تحت اشراف خلیفه، منتقل می کنند، حضرت با آن  که در حصر بودند، امت اسلامی را هدایت می کردند و نمایندگانی در کشورهای مختلف داشتند.

زیارت جامعه کبیره، یک دوره کامل امام شناسی

وی افزود: از آثار مشهور منسوب به این امام همام(ع) زیارت جامعه کبیره است که یک  دوره کامل امام شناسی بسیار دقیق و والاست که بسیار مشهور است. کافی است تنها به دو جمله این زیارت یعنی «کلامکم نور و امرکم رشد» توجه کنیم تا به این نکته مهم پی ببریم که ائمه(ع) مانند پیامبر(ص) همگی «وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى»(نجم/۳ و ۴) می باشند و گفتار آنان وحی گونه بوده و نور هدایت و ارشاد و برهان است و رشد فرد و جامعه در متابعت از اوامر ایشان است.

رئیس مؤسسه «پیام امام هادی(ع)» در بخشی از سخنانش اظهار کرد: برخی از کسانی که امام شناسی آن ها ضعیف و ناصواب است و ائمه معصومین(ع) را به آن اوصافی که دارند، نمی توانند بپذیرند و آن بزرگواران را مانند اشخاص عادی محسوب می کنند، می پندارند که در این زیارت مبالغه شده است؛ حال آن که به هیچ وجه چنین نیست و اگر کسی امام شناسی درستی داشته باشد، درک می کند که این مقامات واقعی ائمه اطهار(ع) است که با این الفاظ زیبا بیان شده است.

سند دقیق زیارت غدیریه

وی بیان کرد: از دیگر یادگارهای امام علی النقی(ع) زیارت حضرت علی(ع) در روز عید غدیر خم است که این زیارت در آثاری چون مفاتیح الجنان، جلد دوم موسوعه  زیارات المعصومین(ع)، آثار علامه مجلسی و… ذکر شده است.

سند این زیارت بسیار دقیق است و بنده در روز عید غدیر به دوستانم توصیه می کنم که این زیارت غدیریه را که انشای حضرت امام هادی(ع) در مدینه و در زمان انتقال ایشان به سامراست، مطالعه کنند؛ چراکه این زیارت، حاوی استدلالات قرآنی، تاریخی و روایی بر ولایت مولای متقیان امام علی(ع) است.

رفیعی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: تمامی ائمه معصومین(ع) مظلوم و غریب بوده اند، اما به ویژه سه امام بزرگوار، یعنی امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) بسیار غریب می باشند و بسیار کمتر دربارهٔ آن بزرگواران سخن گفته می شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.