زیان‌ده‌ترین پالایشگاه نفت ایران سودده شد/ صادرات مستقیم سوخت هواپیما در خلیج‌فارس

به گزارش خبرنگار مهر از جزیره لاوان، محمدعلی دادور در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی ساخت و راه اندازی طرح بهینه سازی، بهبود فرآیند تولید و بنزین سازی پالایشگاه نفت لاوان، گفت: بر اساس برنامه زمان بندی پیش بینی می‌شود طرح بنزین سازی تا پایان آبان ماه و کل این پروژه پالایشگاهی تا پایان سالجاری در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت لاوان با اعلام اینکه در این طرح پالایشگاهی حدود ۶۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، اظهار داشت: افزایش عدد اکتان بنزین، کاهش گوگرد گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی، تولید محصولاتی با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا و افزایش ظرفیت پالایش نفت از مهمترین مزیت‌های ایران طرح هستند.

 

این مقام مسئول از افزایش ۲ هزار بشکه ای ظرفیت پالایش نفت ایران با بهره برداری از واحد تقطیر پالایشگاه نفت لاوان خبر داد و افزود: هم اکنون ظرفیت پالایش نفت پالایشگاه لاوان به بیش از ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

 

وی با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت تولید روزانه گوگرد به ۳۰ تن، گازمایع به ۲۱۰ تن و کاهش تولید نفت کوره به ۱٫۷ میلیون لیتر از مهمترین مزیت‌های کمی این پروژه است، اظهار داشت: همچنین با بهره برداری کامل از این طرح در کنار تولید ۲٫۸ میلیون لیتر بنزین و ۱٫۸ میلیون لیتر گازوئیل برای نخستین بار امکان تولید سوخت هواپیما هم فراهم می‌شود.

 

دادور با اعلام اینکه ۱۰۰ درصد مراحل مطالعه، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این طرح نفتی توسط متخصصان داخلی انجام می شود، بیان کرد: در بخش تامین کالا هم ۶۰ درصد کالا و تجهیزات این پروژه پالایشگاهی توسط سازندگان داخلی تامین شده است.

 

مدیرعامل پالایشگاه لاوان در پاسخ به سوال مهر درباره افزایش حاشیه سود این طرح پالایشگاهی، توضیح داد: تا پیش از راه اندازی واحد جدید استحصال گازمایع و تقطیر، پالایشگاه لاوان در لیست یکی از زیان ده ترین پالایشگاه هیا نفت کشور قرار داشت.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه پس از راه اندازی این دو طرح حاشیه سود پالایشگاه به شدت افزایش یافت، تاکید کرد: کاهش سهم تولید نفت کوره از ۴۰ به ۲۵ درصد در سبد تولید و افزایش تولید محصولاتی با استاندارد و ارزش افزوده یکی دیگر از دلایل افزایش حاشیه سود پالایشگاه نفت لاوان شده است.

 

وی در پاسخ به پرسش مهر با بیان اینکه هم اکنون هزینه خرید هر بشکه میعانات گازی وارداتی پالایشگاه لاوان از فازهای پارس جنوبی بشکه ای بیش از ۱۱۰ دلار هزینه به همراه دارد، گفت: با این وجود استفاده از میعانات گازی منجر به افزایش تولید فراورده های نفتی و سود پالایشگاه شده است.

 

دادور با اعلام اینکه در یکسال گذشته بیش از سه دلار به ازای هر بشکه پالایش نفت سود پالایشگاه افزایش یافته است، تصریح کرد: بنابراین باید پالایشگاه نفت لاوان را جز پالایشگاه های سوداور کشور قلمداد کرد.

 

مدیرعامل پالایشگاه لاوان همچنین از واگذاری سهام این پالایشگاه به تامین اجتماعی و سهام عدالت خبر داد و اظهار داشت: تا چند روز آینده نیروگاه جدید برق پالایشگاه لاوان و سپس واحدهای جدید آب شیرین سازی و سپس واحدهای عملیاتی و فرآیندی در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

 

این مقام مسئول در پایان رویکرد فعالیت پالایشگاه لاوان با توجه به قرار گرفتن در آبهای خلیج فارس را صادراتی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: امکان صادرات سوخت هواپیما از پالایشگاه لاوان به کشورهای مختلف به طور مستقیم وجود دارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.