ساخت شهری جدید Lazika در گرجستان

ساخت شهری جدید Lazika در گرجستان

تقریباً شش ماه پیش، رئیس جمهور گرجستان اعلام کرد که قصد دارد شهری جدید به اسم Lazika در منطقه Anaklia در شمالغرب گرجستان بسازد.

اختصاصی معماری نیوز:

تقریباً شش ماه پیش، رئیس جمهور گرجستان اعلام کرد که قصد دارد شهری جدید به اسم Lazika در منطقه Anaklia در شمالغرب گرجستان بسازد. هدف ایجاد بازار جهانی برای تجارت اقتصادی بود که منطقه جغرافیایی آن قابل تصدیق است.

جدا از فیلم تبلیغاتی و تصاویر پراکنده‌ای که در وب‌سایتهای مختلف گرجستانی وجود دارد، اطلاعات کافی راجع به این طرح جامع که تولد مجدد موتور اقتصادی در سواحل دریای سیاه است موجود نیست.

آنگونه که در مجله نیویورک تایمز آمده، مصاحبه‌هایی که با شهروندان گرجستانی شده حاکی از نظریات مختلف برای امکان عملی شدن این شهر است.

برخی از منظره شهر پوشیده از آسمانخراش‌ها، زیرساخت‌های پیشرفته و هتل‌های پر زرق و برق هیجان‌زده‌اند و برخی دیگردر مورد چالش‌های طراحی و معایب در ارتباط با ساختمان در منطقه Anaklia ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما اگر از دید طراحی شهری به شهر نگاه کنیم، بسیاری از منتقدان قانع خواهند شد که ویژگی‌های پیچیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با گذشت زمان توسعه می‌یابند و مؤثرتر از همه هنگامی است که شهر ماهیت خود را به صورت طبیعی با آزمون و خطا گسترش ‌دهد.

تاریخ نشان داده که شهرهای موفق نه تنها با رشد سریع متناوب بلکه با شخصیت شهروندان، طراحان، اقتصاددانان و سیاستمداران هویت خود را طی سالها کسب کرده است.

آنچه در مورد طراحی Lazika ما را شگفت‌زده کرد این بود که تنها یک مقام رسمی به صورت تمام وقت و ۱۰ تا ۱۵ کارمند به صورت پاره وقت بر روی طراحی و برنامه‌ریزی Lazika فعالیت دارند و این ایده چهار ماه پیش با تحقیق در مورد توسعه چین بیان شد.

بین چین و گرجستان چند تفاوت اساسی وجود دارد. جمعیت یکی از مهمترین تفاوت‌هاست. چین وارد فاز پیشرفت سریع شده است در حالی که کارگران محلی پیوسته به سمت شهرها مهاجرت می‌کنند و با رشد جمعیت درسراسر کشور مواجه هستند.

به جای پذیرش هجوم شهروندان، در حال ساخت شهرهای جدید است تا مردم را به آن سمت بکشاند. جمعیت زیاد نیروی کاری به وجود می‌آورد که وقتی به صورت صحیح به کارگرفته شوند باعث رشد شهرهای جدید می‌شوند.

منابع چین زیاد است و شرایط سیاسی متفاوت نسبت به گرجستان دارد که به تازگی با تحریم روسیه بر کالاهای گرجستانی تلاش شده است. در مقابل، جمعیت ۴٫۵ میلیون نفری گرجستان رشد قابل توجهی ندارد و دولت قصد دارد Lazika را به شهری با جمعیت ۱٫۵ میلیون نفر تبدیل کند.

این جمعیت از کجا می‌آیند؟
مادامیکه هیجان برای ساخت شهرجدید و قول‌هایش قابل فهم باشد، انتقادها بر سر تخصیص میزان بودجه برای به انجام رساندن این پروژه باقی می‌ماند.
کسانی از این پروژه انتقاد می‌کنند که معتقدند  مادامیکه بسیاری از شهرهای کشور در حال از دست دادن جمعیتشان هستند و با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، این کار هدر دادن منابع خواهد بود.

رئیس جمهور Mikheil Saakashvili در پاسخ می‌گوید که این پروژه یک استراتژی برای کم کردن فقر است زیرا این شهر یک موتور اقتصادی است که در طی ده سال مرکز تجاری دریای سیاه خواهد شد.

با توسعه منطقه Anaklia، ۲۰۰ کیلومتر مربع از گرجستان غربی را پوشش داده و با دریای سیاه و رود Enguri مرزبندی می‌شود. از نظر موقعیت جغرافیایی و بر طبق گزارشهای تصویری این شهر دو ساعت پرواز به شهرهای مهم بین‌المللی نظیر مسکو، آتن، استانبول، قاهره و مادرید است. توسعه زیرساختی برای سود بردن از مرکزیت به عنوان شهر و بندر تجاری مهم است.

این طرح شامل بزرگراه‌ها، فرودگاه، بنادر متعدد و راه‌آهن که شهر با به دیگر نقاط متصل کرده و حمل و نقل و تجارت محموله را ممکن می‌سازد. این شهر به چندین منطقه تابع تقسیم شده است.

قسمت غربی در ترکیب با مرکز حمل و نقل و منطقه تدارکات، بخش پردازش است. قسمت شمالغربی با مساحت سه میلیون متر مربع شامل مجموعه‌ای از آسمانخراش‌ها است که منطقه بازرگانی می‌باشد.

مناطق مسکونی به چهار بخش A، B، C و D تقسیم می‌شوند که تقسیمات را بر اساس میزان ثروت و شرایط اقتصادی صورت گرفته است.

سطح A شامل خانه‌های کوچکی است که کنار یکدیگر ساخته شده‌اند و سطح D شامل قصرهای بزرگی است که با فاصله از یکدیگر ساخته شده‌اند.

در مرکز شهر پارکی بزرگ با حیات وحش حفاظت شده قرار دارد. خط ساحلی شمالشرقی به یک منطقه توریستی با هتل‌های در سطح جهانی تبدیل خواهد شد.

از آنجا که این طرح هنوز عملی نشده، دولت مصمم است که زودتر آن را به انجام برساند زیرا معتقد است با اجرای این طرح، گرجستان به رشد مالی، اقتصادی و سیاسی با زیرساختی پایدار خواهد رسید.

پیش‌بینی شده که ساخت این پروژه تا سال ۲۰۲۰ به طول انجامد و کم کم خبرگزاری‌ها تصاویری از ساختمان‌های در حال احداث در آن منطقه را منتشر می‌کنند.

جدا از تصاویرهای دریافتی، رئیس جمهور اظهار داشت که منطقه Anaklia به دومین شهر بزرگ گرجستان تبدیل خواهد شد. هنوز هیچ تصویری از نمونه شهر کامل در دست نیست. وی افزود، سرمایه‌گذاران زیادی روی این پروژه دست گذاشته‌اند اما هنوز هیچ یک حمایتشان را اعلام نکرده‌اند.

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز – ترجمه : سمیه پیلوار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.