ساخت و ساز بر شیب قیمت مصالح

چکیده: افزایش قیمت فولاد در مدت زمان کمتر از دو هفته اخیر بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان، سردرگمی فعالان صنعت ساختمان را به همراه داشته است.

سید مجید نیک ن‍ژاد عضو هیئت مدیره کانون انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه نوسانات بازار مصالح ساختمانی به خصوص فولاد چالش پیش روی فعالان صنعت ساختمان است، گفت: تعهداتی که پیش از این براساس پیش بینی نرخ فولاد ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان بسته شده است با نوسانات بازار مصالح و افزایش قیمت فولاد در مدت زمان کمتر از دو هفته اخیر بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان، سردرگمی فعالان صنعت ساختمان را به همراه داشته است.

وی افزود : در حال حاضر افزایش قیمت مصالح تابعی از زمان شده است و با ادامه این شرایط چرخه ساخت و ساز دچار رکود خواهد شد .

وی با بیان اینکه در سال ۸۶ کاهش عرضه و تورم انباشته شده موجب افزایش قیمت مسکن شده است،‌ خاطر نشان کرد: امروز نوسانات بازار ارز از دیدگاه برخی موجب افزایش قیمت ها شده است در حالی که تعبیر گرانی از شرایط امروز اشتباه است و با معیار ارزش واقعی ریال افزایش و یا کاهش قیمت اتفاق نیفتاده است.

عضو هیئت مدیره کانون انبوه سازان کشور با بیان اینکه صنعت ساختمان، مادر اشتغال صنایع کشور است اظهار داشت: اخلال در سیر طبیعی این صنعت ساختمان اخلال در اقتصاد کشور را به دنبال دارد.

**احتکار کمبود مسکن را مخفی ساخته است

سید مجید نیک ن‍ژاد عضو هیئت مدیره کانون انبوه سازان کشور با بیان اینکه با اشاره به رشد سالانه تقاضا در بازار مسکن و اینکه نیاز سالانه کشور برای ساخت مسکن جدید ۹۰۰ هزار واحد است، گفت: امروز با افزایش فاصله میان عرضه و تقاضا توان خرید برخی متقاضیان مسکن سلب شده است.

وی خاطرنشان کرد: عرضه بیش از تقاضا بالفعل هنوز اتفاق نیفتاده است، احتکار واحد های مسکونی از سوی برخی مالکان موجب شده است که کمبود مسکن در آمار رسمی دیده نشود.

وی تصریح کرد: ‌با حذف محدودیت ها و عوامل بازدارنده از بخش سرمایه گذاری و مبادلات حوزه مسکن، همگام با رونق بازار مسکن بازار ارز و سکه نیز از التهاب خارج می شود.

وی ادامه داد: با حمایت از تشکیل سازمان استیجاری در قالب قانون ساماندهی تولید و عرضه، سرپناه برای اقشار مختلف جامعه تامین می شود.

وی افزود: ‌با حمایت از بخش اجاره داری در کشور سرمایه های سرگردان جذب صنعت ساختمان می شوند.

عضو هیئت مدیره کانون انبوه سازان کشور با بیان اینکه وضعیت بازار آتی در چشم انداز سیاست های دولت مشخص می شود، گفت: حمایت دولت از امینت سرمایه ها در بازار مسکن و ساختمان با اجرای دقیق قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن راهکار اصلی برای مقابله با چالش بازار ارز و سکه است.

وی با اشاره به اینکه در کوتاه مدت با اجرای قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن آشفتگی بازار مرتفع خواهد شد، ‌اظهار داشت: در حالی که اعمال محدودیت ها و موانع مالیاتی کمکی به بخش مسکن نخواهد کرد و با ادامه این روند آشفتگی به سایر بخش ها سرایت می کند.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.