‘ساداک’ بدنبال تقویت مناسبات تجاری میان کشورهای عضو و حل زخم های سیاسی در منطقه

بگزارش ایرنا ؛ تقویت مناسبات اقتصادی میان کشورهای منطقه و نیز یافتن راه حلی برای بحران های سیاسی در زیمبابوه ؛ ماداگاسکار و نیز جمهوری دمکراتیک کنگو از جمله مباحث مهم سران ۱۵عضو گروه منطقه ای ساداک بود .

در جریان این نشست اعضای ساداک با طرح ایجاد زیرساخت های اقتصادی در منطقه با هدف تقویت مناسبات تجاری میان کشورهای عضو موافقت کردند.

‘روب دیویس ‘ وزیر تجارت و صنعت آفریقای جنوبی دراین خصوص گفته است یکی از اهداف این طرح ایجاد یک تجارت عادلانه میان کشورهای عضو ساداک و رفع موانع در گسترش مناسبات تجاری میان آنها است.

دراین نشست اعضای ساداک پیشنهاد کردند در راستای اجرای این طرح؛ ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه راهها و خطوط راه آهن برای اتصال کشورهای جنوب آفریقا به بنادر کلیدی منطقه سرمایه گذاری صورت گیرد

اعضای جامعه توسعه جنوب آفریقا همچنین در این نشست از وضعیت حاکم در کشور جمهوری دمکراتیک کنگو ابراز نگرانی کردند.

‘آرماندو گیوبوزا’ رییس جمهوری موزامبیک و رییس دوره ای ساداک ؛ در این نشست گفت: ما نگرانی شرایط در شرق کنگو هستند و براین اساس از برقراری مجدد صلح در این کشور عضو ساداک حمایت می کنیم .

بدنبال درگیری میان گروههای شورشی موسوم به ‘جنبش ۲۳ ‘ با نیروهای دولتی کنگو ؛ نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان نواحی شرقی این کشور از خانه های خود فرار کرده اند.

رییس جمهوری موازمبیک همچنین با اشاره به بحران سیاسی در ماداگاسکار گفت نیاز است یک اعتماد متقابل میان ‘ آندری راجولینا’ رییس جمهوری کنونی ماداگاسکار و ‘ مارک راوالومانانا ‘ رییس جمهوری پیشین این کشور ایجاد شود.

ساداک بدنبال این است که ‘ راجولینا ‘ و راوالومانانا ‘ را به پذیرش یک نقشه راه که براساس آن بتوان یک انتخابات سراسری در ماداگاسکار برگزار کرد؛ متمایل سازد.

اما یکی از نکات کلیدی این است که ‘راوالومانانا ‘ که هم اکنون در آفریقای جنوبی در تبعید بسر می برد؛ بتواند به کشورش بازگردد.

اما یکی از موانع این است که وی به اتهام قتل ۳۶ معترض به دست نیروهای گارد ریاست جمهوری ؛ غیابا به اعدام محکوم شده است.

وزیر امور خارجه سیشل در حاشیه نشست سالانه سران جامعه توسعه جنوب آفریقا اعلام کرد: در حالی که این نشست حق هر فردی را برای نامزدی خود در انتخابات به رسمیت می شناسد ، توصیه های گروه میانجی ساداک این است اگر این دو رئیس جمهوری نامزد نشوند ، این مسئله روند برقراری آرامش که قرار است به انتخابات صلح آمیز منجر شود تسهیل خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد:« این دو تن تاکنون به طور رسمی به این پیشنهاد واکنش نشان نداده اند.

‘راجولینا ‘ درسال ۲۰۰۹ میلادی ‘ راوالومانانا ‘ را از قدرت برکنار کرد.

راوالومانانا که در آفریقای جنوبی در تبعید بسر می برد می خواهد برای ارائه نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری که برای ماه می ۲۰۲۴ میلادی پیش بینی شده است به ماداگاسکار بازگردد اما ‘ آندری راجولینا’ با این مسئله مخالف است .

دراین نشست همچنین کشورهای عضو ساداک درخصوص یافتن راه حلی برای حل مشکلات مرزی میان مالاوی و تانزانیا به گفت وگو پرداختند .

اختلاف مالاوی و تانزانیا از سال گذشته میلادی بدنبال تصمیم کشور مالاوی برای اکتشافات نفتی در دریاچه مالاوی که میان دو کشور مشترک است ؛ بالا گرفت.

تانزانیا خواستار توقف هر گونه اکتشافات نفتی در این منطقه تا زمان رسیدن به یک توافق میان دو کشور شده است.

رییس جمهوری موازمبیک دراین باره گفت که اعضای ساداک از هر گونه اقدامی که بتواند سبب حل اختلافات میان دو کشور شود ؛ استقبال می کند.

درخصوص مساله سیاسی زیمبابوه نیز اعضای ساداک از رهبران سیاسی این کشور خواستند ضمن توافق هرچه سریعتر بر روی قانون اساسی جدید این کشور به یک جدول زمانی برای برگزار انتخابات سراسری دست یابند.

ژاکوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی رییس قبلی ساداک ؛ درباره آخرین تحولات صورت گرفته در روند سیاسی در زیمبابوه و پیشرفت های صورت گرفته در این خصوص ؛ گزارش دراین نشست ارایه داد.

گزارش زوما به عنوان میانجی در گفت وگوهای رهبران و احزاب سیاسی اصلی در زیمبابوه؛ متعاقب سفر وی به حراره و دیدارش با رهبران سیاسی این کشور صورت گرفت.

در نشست سالانه ساداک، سران کشورهای آفریقای جنوبی، آنگولا، بوتسوانا، جمهوری دمکراتیک کنگو، لسوتو،موزامبیک ،مالاوی، موریس ، موزامبیک، نامیبیا، سیرالئون، سوازیلند، تانزانیا، زامبیا و زیمبابوه حضور داشتند.

از رویداد های قابل توجه در این نشست؛ بازگشت پیش از موعد رییس جمهوری آفریقای جنوبی به کشورش بود.

این اقدام وی بدنبال کشته شدن ۳۴ معدنچی بدست نیروهای پلیس صورت گرفت.

۱۵۵۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۳۴۸۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.