سازهای موسیقی سنتی برخلاف پاپ تبلیغ نمی‌شوند

۱۸م دیماه ،

نشست خبری گروه ˝داتا˝ در هنرآنلاین/

سرپرست گروه˝داتا˝ گفت: موسیقی سنتی با پاپ، تفاوت دارد؛ پاپ از نظر ریتم و سازبندی، عامه پسند است در حالی که موسیقی سنتی این طور نیست و اگر بتوانیم مردم را به موسیقی سنتی جذب کنیم بسیار از مشکلات برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، نشست خبری کنسرت گروه داتا با عنوان “فرزند این سرزمین” صبح امروز برگزار شد. در ابتدای این نشست امیر حسین طریقت گفت: گروه داتا ۲۹ دی ماه سال جاری در دوسانس در تالار اندیشه حوزه هنری به نفع بیماران دستروفی و زلزله زدگان آذربایجان به صحنه می رود.

این نوازنده در ادامه افزود: ارکستر داتا از ۶۰ هنرمند تشکیل شده است که چهل نفر از این هنرمندان از اعضای ارکستر سمفونیک، ارکستر ملی و گروه کر می باشند ، همچنین در این کنسرت سینا سازگاری و حمیدرضا یوسفی به عنوان خواننده با این گروه همکاری می کنند.

امیرحسین طریقت در ادامه دربارهٔ قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا شود،بیان کرد: در این کنسرت قطعات در دستگاه چهارگاه و همایون است، همچنین نام بعضی از قطعات خوشه چین، خزان عشق، برفراز ستاره، بازآمدم، ساقی نامه، نیاز، شد خزان، وداع، سرآغاز و.. است. در این کنسرت دو قطعه آذری به نوازندگی اعتبار قلی اف اجرا می گردد.

وی در ادامه تاکید کرد: ارکستر گروه داتا یک ارکستر مجلسی است و در این ارکستر از سازهای زهی ، پیانو، تار، سه تار، عود، سنتور و…. استفاده می گردد.

این نوازنده در ادامه بیان کرد: علاقه مندان برای تهیه بلیت می توانند به آموزشگاه طریقت، ققنوس، سیاه و سفید و… مراجعه کنند.

طریقت در پاسخ به این پرسش که چه زمانی می توانیم موسیقی ایرانی را جهانی کنیم، تاکید کرد: موسیقی سنتی با موسیقی پاپ متفاوت است زیرا موسیقی پاپ از نظر ریتم و سازبندی عامه پسند است در حالیک ه موسیقی سنتی این طور نیست و اگر بتوانیم مردم را به موسیقی سنتی جذب کنیم بسیار از مشکلات برطرف می گردد. همچنین در رسانه ها و به ویژه صدا وسیما موسیقی سنتی تبلیغ نمی شود و حتی بسیار از هنرجویان ساز سنتور را نمی شناسند و در نتیجه بسیار از مخاطبان فکر می کنند که موسیقی سنتی خسته کننده است.

وی دربارهٔ شکل گیری گروه داتا گفت: گروه داتا جدا از گروه طریقت نیست فقط از نظر سازبندی متفاوت می باشند و حتی بعضی از اعضای گروه طریقت در این گروه حضور دارند ، همچنین در گروه داتا به سازهای کوبه ای از جمله ضرب زورخانه و دمام توجه ویژه ای داشته ایم.

در ادامه عبدالله طریقت در پاسخ به این پرسش که چقدر به پرورش هنرجویان حرفه ای توجه دارید، افزود: مهم ترین هدف آموزشگاه طریقت تربیت نوازندگان خوب است ، همچنین به نقل از وزارت ارشاد این آموزشگاه اولین آموزشگاه رسمی است که با مجوز فعالیت می کند.

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.