سایه سازه‌ها بر سر تئاتر شهر

جام جم آنلاین: چند هفته از ماجرای ساخت یک سازه بر پشت‌بام تئاتر شهر می‌گذرد و با وجود موضعگیری‌های مختلف هنوز هم تکلیف این سازه مشخص نشده است.

از یک طرف مرکز هنرهای نمایشی سعی می‌کند به گونه‌ای از کنار مسأله عبور کندو از طرف دیگر سازمان میراث فرهنگی از موضع خود مبنی بر جمع کردن این سازه به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید و معتقد است این سازه باید از پشت‌بام تئاتر شهر جمع شود، چرا که این ساختمان یک بنای تاریخی محسوب می‌شود.

قادر آشنا رئیس مرکز هنر‌های نمایشی گفته است کار جمع‌آوری و انتقال این سازه زمان خاصی ندارد، اما قرار است در اسرع وقت به محل جدید خود انتقال پیدا کند!

از طرف دیگر، روز گذشته محمدحسین فراهانی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران هم با قاطعیت اعلام کرد مسوولان تئاتر شهر ۲۴ ساعت مهلت دارند تا سازه جدید روی بام این بنای تاریخی را جمع‌آوری کنند در غیر این صورت، اقدامات قضایی میراث فرهنگی علیه تئاتر شهر آغاز می‌شود.

نکته جالب توجه سکوت مدیر تئاترشهر سیدصادق موسوی در این میان است. او تنها یک گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره این موضوع داشت و جمع‌آوری این سازه را منوط به کسب مجوز از شهرداری منطقه ۱۱ برای جابه‌جایی دانست.

البته به نظر می‌رسد تئاتر شهر این روزها کلا حال و هوای خوبی نداشته باشد. مدیر روابط عمومی این مجموعه نیز استعفای خود را اعلام کرده است.

البته تئاتر شهر طی چند سال گذشته مورد بی‌مهری‌های دیگری نیز قرار گرفته و اقداماتی انجام شده که به زیبایی محیطی این مجموعه لطمه زده است و اختلاف آن با شهرداری و مترو هنوز از خاطر اهالی هنر نمایش نرفته است.

ساختمان تئاتر شهر در فهرست آثار تاریخی ملی ثبت شده و طبیعی است که سازمان میراث فرهنگی نسبت به هر گونه ساخت‌وساز و دخل و تصرف در آن واکنش نشان دهد.

به نظر می‌رسد چنین اقدامات غیرکارشناسانه‌ای به بافت بناهای تاریخی آسیب بزند. ضمن آن‌که وقتی یک نهاد قانون را رعایت نکند و از پذیرش مسوولیت شانه خالی کند کار به جایی می‌رسد که برای اجرای قانون آن هم در فضای فرهنگی ضرب‌الاجل‌هایی اعلام شود که در شأن آن نیست.

زینب مرتضایی فرد – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.