سفیر جدید ژاپن برای چین معرفی شد

به گزارش ایرنا، منابع خبری ژاپن روز یکشنبه اعلام کردند پس از بررسی های لازم ˈ ماساتو کیترا ˈ معاون کابینه این کشور برای سمت سفیری در چین برگزیده شده است.

نام این دیپلمات برای تصدی این پست هنوز به طور رسمی از سوی دولت ژاپن اعلام نشده است .

ˈ شینیچی نیشیمیا ˈ که قرار بود پیشتر جانشین ˈ اویچیرو نیوا ˈ سفیر فعلی ژاپن در چین شود حدود سه هفته قبل و فقط چند روز پس از انتصاب به این سمت به دلیل بیماری درگذشت.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که ˈ کیترا ˈ نامزدی است که توکیو به دلیل تجربیات سیاسی ،او را برگزیده تا از تیرگی فزاینده روابط جلوگیری کند.

این در شرایطی است که ˈ نیوا ˈ سفیر فعلی ژاپن در پکن از لحاظ اقتصادی فردی کار آزموده بود و به گسترش روابط تجاری دو کشور کمک کرد.

روزنامه ˈمردم ˈ ارگان حزب حاکم چین می نویسد : نیوا برای توسعه اقتصادی روابط فردی شایسته بود اما در زمینه سیاسی نتوانست به توفیق دست یابد.

از سوی دیگر گفته می شود سفیر فعلی ژاپن به طرح توکیو برای ملی اعلام کردن جزایر مورد منازعه با چین اعتراض و آن را برای روابط دو کشور خطرناک توصیف کرده است.

همین موضوع باعث شد تا دولتمردان ژاپن بشدت از وی انتقاد کنند.

ˈ یانگ بو جیانگ ˈ، یک محقق چینی می گوید که سفیر جدید احتمالا برای بهبود روابط سیاسی گزینه مناسبی خواهد بود زیرا او دوبار سفیر ژاپن در فرانسه و تایلند بوده و در بخش سیاسی نیز کارشناس است.

روزنامه های دولتی چین برای چندمین بار در روزهای اخیر از سیاست های دولت ژاپن انتقاد کرده و نوشته اند که توکیو به عاملی برای چالش در منطقه تبدیل شده است.

این در حالیست که وضعیت اطراف سفارت ژاپن در پکن پس از چند روز تظاهرات شهروندان چینی همچنان غیر عادی است و در حصاری از موانع فلزی و نظارت نیروهای امنیتی قرار دارد.

شهروندان چینی دو هفته قبل در اعتراض به اقدام توکیو برای خرید جزایر مورد منازعه دیائو یو در دریای شرقی از مالکان شخصی، دست به تظاهرات گسترده علیه ژاپن از جمله در مقابل سفارت این کشور زدند.

حمله چینی ها به برخی دارایی های ژاپن از جمله سفارت این کشور باعث شد تا دولت چین مجبور به استفاده از نیروهای ضد شورش و نصب موانع فلزی در اطراف سفارت شود.

چین از بزرگترین شرکای اقتصادی ژاپن است به طوری که میزان مبادلات تجاری آنها در سال گذشته میلادی به بیش از ۳۴۰ میلیارد دلار رسید.

با این حال علاوه بر تنش در روابط سیاسی ، مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور در هفته های اخیر بشدت تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب دیده است.

در آخرین رویداد در این رابطه دولت چین اعلام کرد در اجلاس صندوق بین المللی پول که روز سه شنبه این هفته در توکیو برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد.

آساق ** ۲۷۵ ** ۲۱۰۰

انتهای پیام /*


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.