سند / گزارش «نیویورک تایمز» از ترور رییس شورای انقلاب

۱۱اردیبهشت،

روزنامه ی آمریکایی نیویورک تایمز (که از سال ۱۸۵۱ در آمریکا منتشر می گردد) خبرِ ترورِ آیت الله مطهری را یا این تیتر، در صفحه ی اولِ خود جای داد:« آیت اللهِ رییس شورای خمینی، توسط یک گروه چریکی اسلامی کشته شد.»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، آیت الله دکتر«مرتضی مطهری»، مجتهد برجسته، استاد فلسفه ی دانشگاه تهران و رییس شورای انقلاب، صبح روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ ( هفتاد روز پس از سقوط نظام شاهنشاهی ایران و کمتر از یک ماه پس از برقرای رسمی حکومت جمهوری اسلامی ایران) توسط یک فرد مسلح، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
آیت الله دکتر مرتضی مطهری، هنگام شهادت، دومین شخصیت سیاسی (پس از امام خمینی) در نظام تازه به شمار می رفت و از نفوذ و محبوبیت فراوانی در میان اقشار مردم و مبارزان و سیاستمداران داخلی برخوردار بود.
روزنامه ی آمریکایی نیویورک تایمز (که از سال ۱۸۵۱ در آمریکا منتشر می گردد) خبرِ ترورِ آیت الله مطهری را یا این تیتر، در صفحه ی اولِ خود جای داد:
« آیت اللهِ رییس شورای خمینی، توسط یک گروه چریکی اسلامی کشته شد.»
 جمله نه چندان مانوس فوق، ترجمه ی تحت اللفظی این جمله است:
«Ayatollah on khomeini’s council is slain islsmic Guerrilla Bond»
این تیترِ شیطنت آمیز، در متن خبر با تفصیل شرح داده شده است و عبارت «شورای خمینی» به «شورای محرمانه ی انقلاب» تغییر می یاید. نویسنده ی این گزارش خبری،«جان کبفنر» جزئیات خبر را از روزنامه ی «آینده گان» نقل کرده است. وی در متن گزارش خود، از گروهک «فرقان» به عنوان یک سازمانِ زیرزمینی اسلامی نام می برد که پیش از این هم یک ژنرال ارشر ارتش به نام«قرنی» را ترور کرده است.
علاقمندان به مطالعه ی متن اصلی خبر، به تصویر صفحه ی اول روزنامه «نیویورک تایمز»، منتشره در مورخه ی ۲ می ۱۹۷۹ مراجعه نمایند. تصویری از سند برای اولین بار در ایران، توسط پایگاه خبری مشرق تهیه شده است که با کیفیت مناسب، پیش روی علاقمندان قرار دارد. برای مطالعه ی این متن، ابتدا تصویر را ذخیره کرده و سپس با نمایش گری دیگر، رویت نمایید:


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.