سهم “علوم انسانی” در ریاست جمهوری بیش از ۷۰ درصد است

اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس جمهور به عنوان شخصی که با مردم در تعامل است نیازمند ادبیات خاص بوده و جالب است بدانید سهم علوم انسانی در ریاست جمهوری بیش از ۷۰ درصد است.

پروفسور علی باقر طاهری نیا، معاون علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی  دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: نگرش‌های مدیریتی در کشور تحت تاثیر تجربه‌های شخصی و اندوخته‌های ذهنی ناآشنا با علوم انسانی است. 

وی افزود: سهم پزشکان از ابتدای انقلاب تاکنون، از تصدی وزارت علوم بیش از ۵۲ درصد بوده و می‌توان گفت، سیاست گذاری آموزش عالی با پزشکان بوده است، همچنین نزدیک به ۴۰درصد از مدیریت به مهندسین و علوم پایه اختصاص یافته است و تنها کمتر از ۸ درصد، سهم علوم انسانی از تصاحب این منصب است. 

طاهری نیا ادامه داد: رویکرد سیاسی و غیر علمی به منصب وزارت، ترجیح ملاحظات سیاسی بر نگرش‌های علمی، در انتخاب وزرا نقش دارند، همچنین درشرایط سالم انتصاب‌ها، دعوت باید مبنا باشد. 

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات عربی اضافه کرد: در ریاست جمهوری از  ابتدای انقلاب تاکنون سهم علوم انسانی بیش از ۷۰ درصد است زیرا مسیر انتخاب رئیس جمهور با وزرا متفاوت است، مسیر انتخاب رئیس جمهور از توده مردم عبور می‌کند که نیازمند ادبیات خاص خود و تعامل ویژه با مردم است که این مهم‌‌ همان توان برقراری ارتباط در حوزه علوم انسانی است. 

استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسان تصریح کرد: در انتخاب وزرا در صورتی که از اساتید و دانشجویان نظرخواهی کنیم، سهم علوم انسانی بیش از سایر رشته‌ها در این زمینه محفوظ می‌ماند. 

وی تاکید کرد: خلا آموزش عالی در کشور، کمبود منابع و متون علمی قوی و بومی است که یکی از دلایل آنکه در آئین نامه وزارت علوم آمده این است که تالیف کتاب صرفا به عنوان امتیاز آموزشی و نه پژوهشی برای اساتید درنظر گرفته می‌شود، همچنین، تولید کتاب در علوم انسانی ریل گذاری برای علم است، حوزه‌های فنی وعلوم پایه به داشتن کارگاه و آزمایشگاه می‌توانند تولید روزآمد داشته باشند. 

باقری نیا ابراز داشت: در راس نظام رهبری زمانی فرمودند که کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و نظر و آزاد اندیشی باید در کشور حکمفرما باشد و زمانی علوم انسانی شکوفا می‌شود که فضای سالم نقد و نظر در دانشگاه دایر باشد که در دانشگاه تهران، تعداد کرسی‌های آزاد اندیشی با کاهش روبرو است. 

معاون علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران یادآور شد: رهنمودهای رهبری مبنی بر تولید علوم انسانی اسلامی مبتنی براین مقدمه است که اندیشمندان مسلمان پس از شناخت نظریه‌های اندیشمندان بزرگ جهان در پی تولید علم بومی مبتنی بر علوم توحیدی باشند که این مهم باید به گفتمان ملی تبدیل شده شود تا همگان رویکرد جهادی به این مهم داشته باشند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.