سوال از رئیس‌جمهور باید iبه انجام برسد/ موافق تعیین سقف سنی برای انتخابات ریاست جمهوری نیستم

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

علی مطهری در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با حضور در غرفه باشگاه خبرنگاران، در مورد مسایل مختلف دیدگاه‌های خود را مطرح کرد.

این نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی رسیدگی و رفع و رجوع مسائل اقتصادی مردم را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فعلی دانست.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران، طی این گفتگو دیدگاه‌های مختلف علی مطهری را در زمینه مسایل اقتصادی، سوال از رئیس‌جمهور، اصلاح قانون انتخابات و تعیین تکلیف قانون نظام جامع رسانه‌ها را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

* آقای مطهری! گویا موضوع سوال از رئیس جمهور مجددا در مجلس مطرح شده است، نظر شما در این خصوص چیست؟

 ** تاکنون ۸۳ امضا برای سوال از رئیس جمهور  جمع‌آوری شده و نمایندگان مجلس می‌توانند iبه استناد آن طرح سوال از رئیس جمهور را در مجلس دنبال کنند.

* آیا تا وقت سوال از رئیس جمهور با افزایش تعدد امضاها از سوی نمایندگان مواجه خواهیم شد؟

** بعید می‌دانم چرا که در ابتدای طرح موضوع سوال از رئیس جمهور ۱۱۱ امضا از سوی نمایندگان جمع آوری شد که ۳۴ نفر امضای خود را پس گرفتند و ۳۴ نفر دوباره امضا نمودند، ولی در مجموع ۲۸ نفر امضای خود را پس گرفتند و در حال حاضر ۸۳ امضا باقی مانده است.

* آیا ممکن است این ۸۳ امضا کاهش پیدا کند و نمایندگان امضای خود را پس بگیرند؟

** خیر و نمایندگان فقط تا دوشنبه فرصت داشتند که انصراف بدهند و امضای خود را پس بگیرند که نمایندگان امضای خود را پس بگیرند و قاعدتا سوال از رئیس جمهور باید iبه انجام برسد.

*مهم‌ترین محوری که برای طرح سوال از رئیس جمهور در نظر گرفته‌اید چیست؟

**نابسامانی بازار ارز و دلیل تعللی که دولت از اوایل سال ۹۱ تا امروز خصوصا در شهریور و مهر ماه سال جاری داشته مهمترین محور طرح سوال است و توضیح رئیس جمهور برای این مساله در جهتی تفاهم بیشتر نقش آفرین خواهد بود.

* آقای مطهری! براساس آخرین خبرها قانون انتخابات در مرحله اصلاح و بازنگری قرار دارد و قرار است انتخابات آتی با اصلاحات جدید برگزارشود، چه نکاتی را در این زمینه قابل طرح می‌دانید؟

** البته من هنوز مصوبه کمیسیون شوراها را در مورد اصلاح قانون انتخابات ندیده‌ام اما یکی از نقاط مثبت اصلاح قانون فعلی، مسایلی است که در مورد رجل سیاسی مطرح شده که از ورود بسیاری از اشخاص برای نامزد شدن در انتخابات جلوگیری نموده که سهم بسزایی در جلوگیری از انعکاس فضای بد و تبلیغی علیه انتخابات ایران دارد.

* نظر شما در مورد تعیین سقف سنی برای انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

**من تعیین سقف سنی را قبول ندارم چون ممکن است فردی از لیاقت خوبی برخوردار باشد اما iبه دلیل سن بالا نتواند در انتخابات شرکت کند، بنابراین تعیین شرایط سنی راه را بر برخی اشخاص خبره و دلسوز سد می‌کند، ضمن این که انتخابات را باید بر عهده مردم بگذاریم.

* آقای مطهری! یکی از مواردی که با جدیت در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم قرار دادشت، بررسی قانون نظام جامع رسانه‌ها بود، سرانجام این قانون iبه کجا رسید؟

**به نکته مهمی اشاره کردید درباره قانون نظام جامعه رسانه، مجلس و دولت iبه طور موازی فعالیت می‌کنند و دولت در حال آماده سازی لایحه نظام جامع رسانه‌هاست.

اما مجلس معتقد است دولت برای این آماده سازی تأخیر نموده و باید این لایحه سریعتر از این و تا پایان برنامه چهارم iبه مجلس ارائه می‌شد که نمایندگان iبه دلیل تاخیرهای دولت در این زمینه، اقدامات خود را آغاز کرده‌اند.

* تصویب قانون نظام جامع رسانه‌ها تا چه حد در جلوگیری از بروز تخلفات رسانه‌ای تاثیر گذار خواهد بود؟

** البته در شرایط فعلی قانون مطبوعات برای جلوگیری از تخلفات رسانه‌ای برنامه‌های مدونی دارد و طی چند مرحله نیز و مورد بازبینی قرار گرفته اما با تصویب قانون نظام جامع رسانه‌ها، سایت‌های خبری، مطبوعات و سایر رسانه‌ها iبه صورت اصولی ساماندهی و برای تخلفات آنها برنامه ویژه‌ای پیش بینی شده است.
 
* گفتگو//ملیحه پژمان

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.