سوانح و تصادفات شایع‌ترین علت مرگ و میر کودکان است

رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان زنجان گفت: طی بررسی‌های انجام شده، سال گذشته شایع‌ترین علت مرگ و میر کودکان، سوانح تصادفات به‌ویژه ترافیکی است.

محمدرضا صائینی در جمع خبرنگاران ادامه داد: یکی از برنامه‎های ویژه وزارت بهداشت در نظام سلامت، تلاش در کاهش مرگ و میر است که یکی از این موارد، نظام مراقبت مرگ کودکان زیر ۵ سال می‌باشد.

 

وی افزود: طی این مراقبت‌ها موارد مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه از نقاط مختلفی چون بهشت‌زهرا، پزشکی‌قانونی، بیمارستان‎ها و مراکز بهداشتی و درمانی جمع‌آوری و ثبت می‌شود.

 

صائینی  ادامه داد: بعد از تشخیص و شناسایی، مهم‌ترین علت مرگ کودکان زیر پنج سال مداخلات و برنامه‌هایی نیز بر این اساس برنامه‌ریزی می‎شود.

 

صائینی افزود: شایع‌ترین علت مرگ و میر در بزرگسالان بیماری‌های قلبی و عروقی و در مرحله دوم حوادث و سوانح است که این مهم در کودکان در رتبه اول قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه عوامل اجتماعی نیز تأثیرگذار در سلامت هستند افزود: وزارت بهداشت و درمان با کارآیی بهتر و بالاتر تنها ۲۵ درصد در این خصوص تأثیرگذار است که ۷۵ درصد نیز دیگر عوامل اجتماعی در سلامت تأثیرگذار هستند.

 

رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان زنجان ابراز کرد: ارتقای سلامت کودکان نیازمند ارتباطات تنگاتنگ و گسترده بین ارگان‌ها است که باید در این خصوص بسیار تلاش کنیم که یکی از شاخص‌های ارزشمند ما سال‌های عمر از دست رفته می‌باشد.

 

صائینی افزود: برنامه‌های وزارت بهداشت و درمان در قالب کنترل در ارتقای سلامت کودکان و انسان‌ها بسیار تأثیرگذار است و در تلاش برای ارتقای سلامت می‎باشد که در خصوص این مهم برنامه‌های مختلفی را در نظام سلامت پیگیری و انجام می‌دهیم.

 

وی افزود: یکی از برنامه‎های ادغام یافته در خصوص کودک سالم است که این مهم از سال ۸۵ شروع شده و مراقبت پایش رشد کودکان زیر هشت سال از دیگر برنامه‌های موفق وزارت بهداشت و درمان به‌شمار می‌رود.

 

صائینی با اشاره به برنامه‌ مراقبت‌های ادغام یافته ناخوشی‌ها تصریح کرد: این برنامه‎ از سال ۸۲ در مناطق روستایی در حال اجرا است که کودکان زیر پنج سال را در بر می‌گیرد و کودکان روستایی به هر نحوی و با شکایت از هر بیماری که مراجعه می‌کنند، تحت پوشش وزارت بهداشت و درمان قرار می‌گیرند و این مهم در نظام مراقبت کودکان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

 

صائینی با اشاره به دیگر برنامه‌های ادغام شده در برنامه سلامت، گفت: این مهم بحث حوادث است که در مراکز بهداشتی و درمانی در حال انجام می‌باشد و از سال ۸۸ به برنامه‌ها اضافه شده است که ابتدا در نیمی از روستاهای زنجان اجرا شد و از سال ۸۹ نیز در کل شهرستان‌های استان قابلیت اجرا را داشته و انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به اهداف برنامه‎های هفته ملی کودکان اظهار کرد: تشریک مساعی همه بخش‎‌های مؤثر در حوزه سلامت، افزایش آگاهی جامعه نسبت به رشد و تکامل همه جانبه کودکان، از جمله این اهداف خواهد بود.

 

صائینی افزود: ایجاد عزم ملی در کشور در جهت توجه به دوره کودکی، حساس‌سازی جامعه نسبت به کودکان با نیازهای ویژه و افزایش آگاهی و نگرش و عملکرد جامعه در خصوص ایمنی کودکان از دیگر اهداف برنامه‌های هفته ملی کودکان است.

 

صائینی با اشاره به نام‌گذاری روزهای هفته کودکان گفت: ۱۵ مهرماه با عنوان کودک و خانواده و رسانه، ۱۶ مهر با عنوان کودک آموزش مراقبت و سلامت، ۱۷ مهر کودک بازی و تربیت خواهد بود.

 

وی ادامه داد: ۱۸ مهر کودک و ایمنی، ۱۹ مهر حقوق کودک، ۲۰ کودکان با نیازهای ویژه و ۲۱ مهر نیز با عنوان شهرنشینی، طبیعت و میراث‌فرهنگی، نام‌گذاری شده است.

 

رییس مرکز بهداشت و درمان شهرستان زنجان افزود: برنامه‎هایی در خصوص بهداشت دهان و دندان و برنامه‎های آموزشی برای کودکان در مدارس ابتدایی اجرا خواهد شد.

 

صائینی گفت: اطلاع‌رسانی عمومی با بنر، پلاکارت و تهیه مطالب علمی در اختیار عموم مردم قرار داده می‌شود که از آن جمله پیمان‌نامه جامع در زمینه حقوق کودک است.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.