سیگار کشیدن در دوران بارداری به رشد سلول‌های عصبی کودکان تاثیر می‌گذارد

سیگار کشیدن به صورت فعال و یاغیرفعال در دوران بارداری، با کاهش رشد سلول‌های عصبی، اختلالات حسی و حرکتی نوزادان همراه است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا؛محققان مرکز تحقیقات CRAMC  با تجزیه و تحلیل اثرات استنشاق دود سیگار در دوران بارداری بر روی نوزادان با استفاده از مقیاس ارزیابی علائم رفتاری آنها مشاهده کردند که نوزادانی که در رحم مادر به صورت فعال و یا غیرفعال در معرض تماس با دخانیات قرار گرفته‌اند، توسعه وضعیت سیستم عصبی در آنها نسبت به نوزادان دیگر کاهش یافته است.

براساس این گزارش محققان افزودند که در مقایسه با مادران غیرسیگاری، کودکان مادران سیگاری غیرفعال ضعیف‌تر بوده و کودکانی که مادران آنها به طور فعالانه در معرض دودسیگار بوده‌اند توانایی بسیار کمتری برای تنظیم عملکردهای رفتاری داشته و مشکلات مختلفی نظیر مشکلات یادگیری و اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی و حتی بروز چاقی در آنها شایع‌تر است.

به گفته محققان سیگار کشیدن در دوران بارداری یکی از بزرگترین علل قابل تغییر بروز بیماری و مرگ مادران و نوزادان است که بین ۱۱ تا ۳۰ درصد زنان باردار سیگار می‌کشند و یا به صورت منفعلانه در معرض دود تنباکو هستند.

گفتنی است در اسپانیا ۵/۴۳ درصد زنان ۴۴ – ۴۲ ساله سیگار می‌کشند که این درصد در طول دوران بارداری به ۶/۲۶ درصد می‌رسد اما مهم این است که با توجه به این مطالعه قرار گرفتن در معرض حتی مقادیر بسیار کم دود دخانیات برای رشد جنین به شدت مضر است.

نتایج دیگر این مطالعه مؤید این مسئله است که بهداشت حرفه‌ای باید مادران آینده و خانواده‌ها را در کاهش و از بین بردن مصرف دخانیات تشویق کند و باید با دادن اطلاعات بیشتر به مادران از مواجهه غیر اداری آنها با دود سیگار به منظور پیشگیری از آسیب مستقیم به رشد نوزادان جلوگیری کند./ع۲


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مامان دوقلوها:

    من قبل از بارداری قلیان میکشید وقتی فهمیدم باردار هستم آن هم دو قلو دیگرشان نوشیدم اما باز هم کودکان من اختلالات رفتاری زیادی دارند الان سه ساله هستند در حد کلمه حرف میزنند به دکترهایی زیادی مراجعه کردم بعضیهاشون گفتند اتیسم بعضی هم گفتند بیش فعالی واقعا خودم نمیدونم که کدامشون هستند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.